Wykorzystanie dotacji przez przedszkole niepubliczne przed jej otrzymaniem – refundacja już poniesionych wydatków

Stan faktyczny:

1. Niepubliczne przedszkole otrzyma dotację z gminy do dnia 20.01.2019 r. W terminie wcześniejszym (w styczniu 2019 r.). przed otrzymaniem dotacji z gminy, niepubliczne przedszkole z własnych środków dokonało płatności wydatków kwalifikowanych z dotacji (składki ubezpieczenia społecznego. zaliczka a podatek dochodowy od osób fizycznych zapłacona w dniu 10.01.2019),

2. W miesiącu marcu 2019 r. po wykorzystaniu całości dotacji za styczeń i luty przedszkole opłaciło wydatki na składki ubezpieczenia społecznego. czynsz za najem przedszkola z własnych środków przed otrzymaniem części dotacji w marcu, która została przekazana zgodnie z ustawą ostatniego dnia miesiąca.

Pytanie:

1. Czy niepubliczne przedszkole może najpierw wydać swoje środki pieniężne a następnie pobrać z otrzymanej części dotacji w postaci zwrotu poniesionych wydatków (taka operacja nazywana jest refundacją?

2. Czy jeśli wydatki przedszkola niepublicznego zostaną poniesione z własnych środków organu prowadzącego przed otrzymaniem dotacji w ciągu roku, to czy w rozliczeniu miesięcznym nie będzie można wykazać żadnego z tych wydatków, ponieważ nie było pokrycia wydatków z pieniędzy pochodzących z dotacji?

Stanowisko własne:

Do podstawowych zadań organu prowadzącego należy zapewnienie warunków działania niepublicznej jednostki oświatowej, a dodatkowo w związku z tym, że żaden przepis nic gwarantuje całkowitego finansowania kosztów funkcjonowania placówki z samorządowej dotacji, organ prowadzący powinien również zapewniać środki finansowe ż innych źródeł (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.) W sytuacji, gdy przed otrzymaniem części dotacji organ prowadzący pokryje wydatki bieżące z innych źródeł, nie będzie uprawniony do refundacji tych kosztów z dotacji przekazanej po terminie płatności zobowiązań.
Na podstawie art. 36 ust. 8 i art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. » 2017 r., poz. 2203) refundacja (pokrycie przez organ prowadzący wydatku związanego z prowadzeniem jednostki oświatowej i następnie odebranie tej samej kwoty po otrzymaniu części dotacji samorządowej) jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy została wstrzymana wypłata dotacji w przypadkach enumeratywnie wymienionych w ww. ustawie. Otrzymanie części dotacji w trakcie lub na koniec miesiąca zgodnie z obowiązującymi przepisami nie jest wstrzymaniem dotacji o którym mowa w art. 36 ud. 8 i art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych .

Jednocześnie należy pamiętać, że w ar. 33 ust. 1 u. f. z. o ustawodawca precyzuje sposób wykorzystania dotacji udzielonej szkole lub placówce, podkreślając, że dotacje te mogą być przeznaczone wyłącznie na określone przez wskazaną regulację cele. W szczególności należy zwrócić uwagę, że dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia i profilaktyki społecznej. O dofinansowaniu może być
mowa wtedy, gdy beneficjent dotacji może z niej korzystać w chwili dokonywania wydatku. Potwierdzeniem tego faktu jest orzeczenie z dnia 21 listopada 2014 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego w sygn. akt: II GSK 1292/13: „Wydatkowanie środków finansowych następuje po otrzymaniu dotacji na rachunek bankowy podmiotu dotowanego. Dotacja może być wydatkowana przez beneficjenta wyłącznie po przekazaniu jej beneficjentowi.” Stosownie do treści art. 251 ust. 4 ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych, wykorzystanie dotacji następuje w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona, albo, w przypadku gdy odrębne przepisy stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenie dotacji. wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych przepisach.

Dotacja powinna zostać wykorzystana na dofinansowanie działalności bieżącej Warto również dodać, że przepisy u. 1. z. o ściśle określają przesłanki dokonywania refundacji dotacji w art. 1ó ust. $ powołanej ustawy.
Są to okoliczności związane z wstrzymaniem dotacji, w przypadku utrudnienia lub udaremnienia czynności kontrolnych przez szkolę lub placówkę. W opisanym słanie faktycznym takie okoliczności jednak nie występują.

Jednocześnie przedszkola i szkoły niepubliczne podnoszą, iż bardzo trudna jest sytuacja związana z regulowaniem zobowiązań na początku roku oraz w kolejnych miesiącach, ponieważ zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych część dotacji może zostać przekazana do podmiotu dotowanego w ostatnim dniu roboczym miesiąca (z wyjątkiem stycznia i grudnia). W tej sytuacji regulowane pewnych zobowiązań np. z tytułu składek ZUS czy zaliczki na podatek dochodowy musiałoby obywać się w dużej mierze ze środków własnych organu prowadzącego szkołę czy przedszkole. Jednostki wskazują. iż wolą ustawodawcy, w związku z wprowadzeniem takich terminów przekazania części dotacji na dany miesiąc było, aby jednostka mogła pokrywać wydatki w skali całego miesiąca, nawet te pokryte wcześniej ze środków własnych, a po  otrzymaniu części dotacji refinansowane. Argumentacja ta nie została poparta żadnym dowodem.

Stanowisko RIO Warszawa:

W odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w dniu 7 maja 2019 roku, dotyczący wydatkowania środków przez niepubliczne przedszkola w ramach otrzymanej dotacji z budżetu j.s.t. informuję;

Na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych ( Dz.U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm. ) do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień w sprawie stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych. Wniosek w sprawie udzielenia wyjaśnienia nie może dotyczyć wskazania sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.
Sfera wykonywania budżetu należy do wyłącznej kompetencji organu wykonawczego gminy, co wynika wprost z przepisów art. 30 i art. 60 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.). Jednostki samorządu terytorialnego wykonują zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, a ich samodzielność podlega ochronie sądowej, o czym stanowi art. 2 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Sprawy związane z udzielaniem dotacji dla niepublicznych przedszkoli regulują przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych ( Dz.U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.).
Sposób przekazywania dotacji, o których mowa w ww. ustawie uregulowany jest w art. 34 ustawy zgodnie, z którym dotacje przekazywane są na rachunek bankowy przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym, że część za styczeń i za grudzień są przekazywane w terminie odpowiednio do dnia 20 stycznia oraz do dnia 15 grudnia roku budżetowego.

Zadania finansowane z dotacji wymienione zostały w art. 35 ust. 1 ustawy. W ust. 3 tego artykułu określono, iż dotacja może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań określonych w ust. 1 , poniesionych w roku budżetowym, na który dotacja została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą te zadania.
Z powyższych przepisów wynika, że dotacje udzielane na podstawie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych są dotacjami rocznymi przekazywanymi w okresach miesięcznych. Rozliczenie udzielonych dotacji następuje zgodnie z trybem uchwalonym przez organ stanowiący zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do podniesionej we wniosku kwestii refundacji, stwierdzić należy, że na podstawie art. 36 ust. 8 i art. 37 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, refundacja wydatków związanych z realizacją zadań szkoły lub placówki jest możliwa tylko wówczas, gdy została wstrzymana wypłata dotacji w przypadkach wymienionych w ustawie, za okres którego dotyczyło wstrzymanie. Jeżeli okres wstrzymania dotacji przypada na więcej niż jeden rok budżetowy, przekazane środki mogą być wykorzystane proporcjonalnie do okresów wstrzymania dotacji w poszczególnych latach budżetowych.

Należy wskazać, że Regionalna Izba w Warszawie nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie, obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Urząd Miasta Siedlce, 2019-04-25, sygn. -}
{RIO Warszawa, 2019-06-05, sygn. WA.43.21.2019}