Realizacja przez gminy zobowiązań finansowych określonych przepisem art. 90 ust. 2b i 2c

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 18 lipca 2016 r., sygn. KS I-0613/15/2016, dotyczące wniosku o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.), w części dotyczącej realizacji przez gminy zobowiązań finansowych określonych przepisem art. 90 ust. 2b i 2c, informuję co następuje.

Analizując przedmiotowe zagadnienie na wstępie należy powołać stosowne przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.). Ustawodawca w art. 90 2b cyt. regulacji prawnej przewidział mechanizm rozliczeń, zgodnie z którym dotacje dla niepublicznych przedszkoli niespełniających warunków, o których mowa w ust. 1b, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach prowadzonych przez gminę w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy.

Istotnego znaczenia nabiera również art. 90 ust. 2c ww. ustawy, który stanowi, że jeżeli do przedszkola, o którym mowa w ust. 2b, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z ust. 2b do wysokości iloczynu kwoty wydatków bieżących stanowiących w gminie dotującej podstawę ustalenia wysokości dotacji dla przedszkoli niepublicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, a także o kwotę dotacji, o której mowa w art. 14d ust. 1, otrzymywanej przez gminę, i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji. W przypadku braku niepublicznego przedszkola na terenie gminy zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji gmina ta pokrywa koszty udzielonej dotacji w wysokości równej 75% wydatków bieżących stanowiących w gminie dotującej podstawę udzielenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, a także o kwotę dotacji, o której mowa w art. 14d ust. 1, otrzymywanej przez gminę.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie ulega wątpliwości, że jeżeli do przedszkola niepublicznego uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej dane przedszkole wówczas gmina, w której ten uczeń posiada miejsce zamieszkania, pokrywa koszty udzielonej dotacji, zgodnie z powołanymi przepisami ustawy o systemie oświaty.

W ocenie tut. Izby, powołane powyżej regulacje prawne w zakresie refundacji kosztów dotacji, nie odnoszą się do uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do przedszkoli niepublicznych. Załączony w nadesłanym piśmie wyrok Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej z dnia 28 kwietnia 2015 r., sygn. akt II Ca 86/15 potwierdza powyższą tezę. W obowiązującym stanie prawnym, w odniesieniu do rozpatrywanego przypadku, gmina udzielająca dotacji otrzymuje na ten cel środki w części oświatowej subwencji ogólnej. Natomiast zgodnie z regulacją § 1 ust. 4 Uchwały Nr XIX/152/2016 Rady Miejskiej w Strzelcach Opolskich z dnia 24 lutego 2016 r., w sprawie trybu udzielania, rozliczania i kontrolowania wykorzystania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego działających na terenie gminy Strzelce Opolskie, dotacja dla niepublicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach niepublicznych przysługuje na ucznia niepełnosprawnego w kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę Strzelce Opolskie. Brak jest zatem podstaw do wystąpienia przez gminę z wnioskiem o zwrot kosztów udzielonej dotacji na ucznia niepełnosprawnego w przedszkolu niepublicznym w stosunku do gminy, której mieszkańcem jest ten uczeń, skoro gmina Strzelce Opolskie otrzymuje na tego konkretnego ucznia subwencję z budżetu państwa.

Mając na względzie powyższe, warto nadmienić, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą zawierać między sobą stosowne porozumienia, które unormują zasady wzajemnych rozliczeń w przedmiotowej materii.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2016-08-19, sygn. NA.III-0221-11/2016}