Dotowanie uczniów niepełnosprawnych szkół podstawowych

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 6 maja 2013 r. dotyczące wyjaśnienia w sprawie udzielania dotacji szkołom publicznym prowadzonym przez stowarzyszenia zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty w zakresie dotowania uczniów niepełnosprawnych szkół podstawowych informuję, co następuje.

Podstawę prawną przyznawania dotacji szkołom publicznym prowadzonym przez stowarzyszenia stanowi art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr. 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym przepisem, szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na każdego ucznia dotację z obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

W przypadku nieprowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego szkoły tego samego typu i rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wynika z powołanego przepisu, organ udzielający dotacji ma wskazaną w ustawie konkretną kwotę dotacji, której rada nie może ustalić na innym poziomie.

Gdyby jednak wydatki bieżące w szkołach danego typu i rodzaju, prowadzonych przez jednostkę dotującą były niższe niż kwota na jednego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla j.s.t. organ dotujący oblicza dotację według tej subwencji, a nie według wydatków bieżących.

Należy zgodzić się ze stanowiskiem gminy wyrażonym w piśmie, zgodnie z którym przepis art. 80 ust. 3 odnosi wielkość dotacji nie do „rodzaju” ucznia (sprawny lub niepełnosprawny), ale do rodzaju szkoły. Uznać należy, że najpierw trzeba określić wydatki bieżące przewidziane (planowane) na jednego ucznia w szkole tego samego typu i rodzaju prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego i porównać je z wielkością przewidzianą na jednego ucznia tej szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

{RIO Opole, 2013-06-12, sygn. NA.III-0221-9/2013}