Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo Pani Wójt zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie sposobu ujmowania w budżecie gminy środków otrzymanych od powiatu na realizacje zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy – uprzejmie informuje:
Ze skierowanego zapytania wynika, że Gmina zawarła porozumienie z Powiatem Opoczyńskim, w nawiązaniu do Umowy z Wojewodą Łódzkim o udzielenie środków z Funduszu Pomocy, zawartej z Powiatem Opoczyńskim, w zakresie zapewnienia miejsc zakwaterowania oraz wyżywienia dla obywateli Ukrainy, o refundacje kosztów poniesionych przez Gminę w związku z zapewnieniem zakwaterowania, całodziennego wyżywienia zbiorowego i zapewnienia środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów dla osób z terytorium Ukrainy objętej konlliktcm zbrojnym, które w okresie od 24 lutego 2022 r. znalazły się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
W myśl zapisów porozumienia gmina za wykonane zadania wystawi na rzecz Powiatu notę księgową i przekaże ją Powiatowi za dany miesiąc wraz z rozliczeniem, w którym ujęte są wszystkie faktury lub inne dokumenty świadczące o realizacji pomocy dla obywateli Ukrainy.
Po weryfikacji dokumentów Powiat przekazuje Gminie środki na wyodrębniony rachunek bankowy do wysokości zrealizowanych wydatków w danym miesiącu.
Na tle tak sformułowanego stanu faktycznego powstała wątpliwość, czy gmina otrzymane środki winna księgować jako zwrot wydatków, czy też otrzymane środki powinna ująć po stronie dochodów jako dotacja celowa z tytułu pomocy finansowej udzielanej między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących – § 2710, a po stronie wydatków z odpowiednimi paragrafami dotyczącymi wydatków związanych z pomocą obywatelom Ukrainy.
W ocenie wnioskodawcy, zgodnie z zapisem porozumienia, otrzymane przez Gminę środki winny być księgowane jako zwrot wydatków, natomiast w Powiecie winny być ujęte po stronie dochodów, środki od Wojewody jako środki z Funduszu Pomocy na Finansowanie lub dofinansowanie zadań bieżących w zakresie pomocy obywatelom Ukrainy – § 2100, a po stronie wydatków w paragrafach dotyczących wydatków związanych z pomocą obywatelom Ukrainy na podstawie noty z Gminy wraz ze szczegółowym rozliczeniem.
Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności lzba wskazuje, że z uwagi na zbyt lakonicznie opisany stan faktyczny sprawy, jak również w istocie brak wskazania przepisów, których interpretacja budzi wątpliwości – brak jest możliwości precyzyjnego zajęcia stanowiska w sprawie, zwrócić należy uwagę, że jako przepisy będące przedmiotem wyjaśnienia wnioskodawca wskazał jedynie ogólnie „Rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych” – podczas gdy w ocenie lzby, nie sposób w tym przypadku pominąć przepisów ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.).
Zgodnie z art. 12 ust. 10, I1 i 16 ustawy, w związku z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra, polecenia te wydawane są w drodze decyzji administracyjnej, zaś zadania nałożone w tym trybie, są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
W sytuacji gdy umowa jaką Powiat zawarł z Wojewodą Łódzkim w sprawie realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy ma związek z wydaniem przez Wojewodę polecenia, o którym mowa w art. 12 ust. 10 powołanej wyżej ustawy (co nie zostało doprecyzowane w skierowanym do Izby piśmie) – to Powiat realizuje zadanie, jako zlecone z zakresu administracji rządowej. Fakt zawarcia w następnej kolejności przez Powiat porozumienia z Gminą na de facto sfinansowanie kosztów realizacji zadania nałożonego pierwotnie na Powiat, nie powoduje, że zadania sfinansowane przez Gminę zyskują charakter zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (jak wskazano wyżej to po stronie Powiatu było to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej), a otrzymane przez Gminę środki charakter dotacji na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zlecenie tych zadań odbywa się na zasadach ogólnych wynikających z ustaw ustrojowych (ustawy o samorządzie powiatowym).
Mająć zaś na uwadze, że RIO w Łodzi nie są znane konkretne zapisy tak umowy, jaką Powiat zawarł z Wojewodą, jak i Porozumienia, jakie Gmina zawarła z Powiatem, przyjąć należy, że ewidencja tych środkow w Gminie powinna odpowiadać/wykonywać zapisy porozumienia.
Informuję jednocześnie, że stanowisko zawarte w niniejszym piśmie udzielone zostało w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.
{RIO Łódź, 2022-11-07, sygn. WA 4120-36/2022-w}