Blokowanie przez zarząd jst zaplanowanych w budżecie wydatków

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie możliwości blokowania przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego zaplanowanych w budżecie wydatków – w ramach budżetu obywatelskiego oraz Miejskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje:

Zgodnie z art. 260 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych w przypadkach stwierdzenia niegospodarności w określonych jednostkach, opóźnień w realizacji zadań, nadmiaru posiadanych środków, naruszenia zasad gospodarki finansowej, o których mowa w art. 254 – zarząd jednostki samorządu terytorialnego może podjąć decyzję o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych. O podjętej decyzji zarząd jst zawiadamia organ stanowiący.

Jak słusznie Pan Skarbnik zauważył, ustawa o finansach publicznych nie zawiera ograniczenia dotyczącego kategorii zadań, w stosunku do których nie można podjąć decyzji o blokowaniu planowanych wydatków. Nie sposób jednakże pominąć, że decyzja w przedmiotowym zakresie przynależy zarządowi jednostki samorządu terytorialnego i zapada w konkretnym stanie faktycznym. Należy także pamiętać, że w ramach prowadzonej działalności informacyjnej Izba nie jest uprawniona do oceny zaistnienia po stronie Miasta określonych przesłanek, które przekładać się będą następnie na decyzje podejmowane przez zarząd jst.

Dodatkowo wskazać należy, że choć jak wskazano wyżej, art. 260 ustawy o finansach publicznych nie zawiera ograniczeń w zakresie katalogu wydatków podlegających blokowaniu, to jednak nie ulega wątpliwości, że nie można wykonywać budżetu bez uwzględnienia innych zasad z tym związanych, a wynikających z innych przepisów, w tym dotyczących budżetu obywatelskiego (np. szczególny sposób wyłonienia zadań, ograniczenie organu stanowiącego w toku prac nad projektem uchwały budżetowej w zakresie usuwania lub zmieniania w stopniu istotnym zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego), czy też szczególnych zasad wykonywania budżetu, o których mowa w ustawie o finansach publicznych w zakresie m.in. środków z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, a które nie mogą być przeznaczone na inne, niż określone ustawowo, cele. Obecnie obowiązujące przepisy nie zniosły ograniczeń w dysponowaniu tymi środkami. Izba zwraca również uwagę na trwające cały czas prace rządu w zakresie rozwiązań chroniących przez skutkami kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa, w tym m.in. dotyczącymi wskazania, że do dnia 31 grudnia 2020 r. wójt (burmistrz, prezydent miasta) może wykorzystać dochody z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 lub art. 18′ ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz dochody z opłat określonych w art. 11! tej ustawy również na działania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COY1D-19 oraz wywołanych nim sytuacji kryzysowych, co wskazuje, że obecnie -takich możliwości nie ma.

{RIO Łódź, 2020-04-17, sygn. WA 4120-10/2020-w}