Finansowanie kosztów usuwania odpadów pochodzących z działalności rolniczej

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo pana Wójta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie możliwości sfinansowania/dofinansowania, kosztów usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej uprzejmie informuję:

Zgodnie z art 6c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gminy są zobowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Jak wynika jasno z przepisu obowiązek gminy organizacji odbioru odpadów dotyczy wyłącznie odpadów komunalnych. Definicja odpadów komunalnych zawarta została w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy przez odpady komunalne rozumie się odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

Nie ulega wątpliwości, że w przypadku gospodarstw rolniczych możemy mieć do czynienia z dwojakim rodzajem wytwarzanych odpadów, a mianowicie:

– odpadami komunalnymi, jakie powstają w ramach nieruchomości zamieszkałej oraz

–  odpadami powstałymi w rezultacie prowadzonej działalności rolniczej, to jest odpadami porolniczymi.

W przypadku odpadów komunalnych na gminie ciąży ustawowy obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (art. 3c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), natomiast w przypadku odpadów nie zaliczonych do kategorii odpadów komunalnych brak podstawy prawnej do organizacji i finansowania przez gminę odbioru takich odpadów.

Odnośnie możliwości finansowania/dofinansowania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej w oparciu o przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska należy zauważyć, że zgodnie z treścią art. 400a ust. 1 ustawy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje m.in. przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami (pkt8), a zadanie to należy do zadań własnych gminy (art. 403 ust. 2 ustawy). Należy jednak podkreślić, że finansowanie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami może dotyczyć tylko i jedynie takowych przedsięwzięć, które są wyrazem realizacji zadań gminy z zakresu gospodarki odpadami. Zarówno analiza treści ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach prowadzi do stwierdzenia, że przywołane wyżej przepisy nie wyposażają gminy w kompetencje do zbierania oraz unieszkodliwiania folii i innych nie komunalnych odpadów powstających w gospodarstwach rolniczych ani też ponoszenia kosztów takowych działań.

Reasumując, należy stwierdzić, że brak jest podstaw prawnych sfinansowania takowych kosztów ze środków gminy, w tym ze środków pochodzących z opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6 ustawy Prawo ochrony środowiska. Jednocześnie należy zauważyć, że w trybie art. 403 ust. 4 ustawy może być na podstawie stosownej uchwały rady gminy udzielona dotacja na zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, ale przedmiotem takowej dotacji może być finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, co w niniejszej sprawie także nie zachodzi.

Uwzględniając opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że gmina nie może ze środków własnych sfinansować ani dofinansować kosztów usuwania folii rolniczych ani innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej. Gmina może realizować w/w zadanie jedynie w zakresie wynikającym z dotacji uzyskanej z NFOŚiGW i w ramach przyznanej kwoty dotacji.

{RIO Łódź, 2020-04-16, sygn. WA 4120-8/2020-w}