Ustalanie wydatków na uczniów niepełnosprawnych

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pani Prezydent zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia odnośnie sposobu ustalenia wydatków na realizację zadań innych niż określone w art. 35 ust. 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych „w wysokości niezbędnej” (art. 35 ust. 5 pkt 3ufzo) dla realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – Regionalna Izba Obrachunkowa w Lodzi uprzejmie informuje, że w przedmiotowej sprawie podziela stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej wyrażone w piśmie z dnia 11 maja b.r. (DWKI-WSPE.4035.329.2019.LJK kierowanym do Biura Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zauważyło, że przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych uszczegóławiają i doprecyzowują wątpliwości interpretacyjne związane z wyodrębnieniem przez jednostki samorządu terytorialnego środków na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży – w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań.

W przepisach art. 35 ust. 4 i 5 ww. ustawy wskazano, że dotacja przekazana na uczniów i wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań dotyczących organizacji kształcenia specjalnego.

Przepis art. 35 ust. 5 WW. ustawy w sposób precyzyjny wskazuje rodzaj wydatków ponoszonych przez niebędące specjalnymi przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach i inne formy wychowania przedszkolnego w ramach otrzymanej dotacji na wychowanka z niepełnosprawnością, na które składają się:

  • wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych oraz zapewnienie warunków ich realizacji (pkt 2)

oraz

  • wydatki na realizację zadań innych, w wysokości niezbędnej dla realizacji zadań tych placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (pkt 3).

Zatem, to organ prowadzący przedszkole powinien samodzielnie określić sposób wyodrębniania wydatków na podejmowane zadanie oświatowe związane z realizacje zadań wynikających z organizacji kształcenia specjalnego oraz na organizacje zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. w celu rozliczenia się z otrzymanej dotacji.

Przyjęta metoda musi być adekwatna do specyfiki funkcjonowania danej jednostki i powinna umożliwiać właściwe przy porządkowanie wydatków na cele. o których mowa w art. 35 ust. 4 i 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Jedną z metod, w przypadku niektórych wydatków, może być metoda uwzględniająca proporcję liczby dzieci niepełnosprawnych do wszystkich dzieci w jednostce. Jednakże dobór metody oszacowania ww. wydatków powinien zostać dokonany indywidualnie dla danej placówki, z uwzględnieniem specyfiki organizacji kształcenia specjalnego.

{RIO Łódź, 2019-07-25, sygn. WA 4120-10/2019-w}