Ewidencja i klasyfikacja opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to wskazanie: w jakiej klasyfikacji budżetowej winna być ewidencjonowana opłata za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, jak prawidłowo dokonać przypisu opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej oraz czy odsetki z tytułu zaległości w opłacie za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej stanowią w 100% przychód budżetu gminy i należy je kwartalnie przypisywać i wykazywać jako należności w sprawozdaniach budżetowych Rb-27S ? – uprzejmie informuje:

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi oplata za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej powinna być klasyfikowana w dziale 900 (gospodarka komunalna i ochrona środowiska), rozdziale 90001 (gospodarka ściekowa i ochrona wód) par, 069 (wpływy różnych opłat). Odnośnie przyjętego rozdziału 90001 zauważyć należy, że w szczególności opisane we wniosku zadania, o których mowa w art. 269 ust. I pkt i), art. 272 ust. 22 oraz art. 299 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne (Dz.U. z 2018r. poz. 2268 z późn. zm.) są zadaniami gminy – nie jest to działalność Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Propozycja ewidencji opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej jest następująca:

Przypis należności:

Wn 240 Ma 225 -90%

Wn221 Ma 720- 10%

wpłata:

Wn 139 Ma 240-90%

Wn 139 Ma 240 (z analityką zobowiązanie wobec Urzędu) – 10%

Przekazanie wpłaty:

na rachunek bankowy Urzędu:

Wn 240 (z analityką zobowiązanie wobec Urzędu) Ma 139

Wn 130 Ma 221

na rachunek bankowy Wód Polskich:

Wn 225 Ma 139.

UWAGA – w tym schemacie przyjmujemy, że opłata jest dochodem własnym gminy (a nie otrzymanym za realizację zadań zleconych), tak samo jak zadaniem własnym jest realizacja kompetencji przez wójta związanych z ustaleniem i pobraniem opłaty.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi informuje jednocześnie, że stosownie do postanowień art. 299 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne wpływy z tytułu opłat za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej, o której mowa w art. 269 ust. 1 pkt 1, stanowią w 90% przychód Wód Polskich, a w 10% dochód budżetu właściwej gminy, przy czyni wpływy z tytułu opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, o której mowa w art. 269 ust. 1 pkt 1, w części stanowiącej przychód Wód Polskich, gminy przekazują na rachunek bankowy Wód Polskich w terminie do końca następnego miesiąca po ich wpływie na rachunek bankowy właściwych urzędów gmin (miast).

W ocenie Izby przyjąć należy, że odsetki z tytułu zaległości w opłacie za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej stanowią w 90% przychód Wód Polskich, a w 10% dochód’ budżetu właściwej gminy, a to z uwagi na postanowienia art. 299 ust. 5 ustawy Prawo wodne i akcesoryjny w stosunku do zobowiązania głównego charakter odsetek. Wpływy z tego tytułu powinny być przekazywane przez gminę na rachunek bankowy Wód Polskich zgodnie z wymogami art. 299 ust. 6 ustawy Prawo wodne.

Zwrócić należy przy tym uwagę, że brak jest podstawy prawnej do przyjęcia, że odsetki z tytułu zaległości w opłacie za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej stanowią w 100% dochód budżetu właściwej gminy.

Dodatkowo wskazać trzeba, że w przypadku przekazania przez gminę wpływów z tytułu opłat oraz odsetek, o których mowa wyżej, z przekroczeniem terminu określonego w art. 299 ust. 6 ustawy Prawo wodne Wodom Polskim przysługiwać będzie wobec gminy wierzytelność z tytułu odsetek od nieterminowego przekazania wpływów z tytułu opłaty lub odsetek, o których mowa wyżej.

{RIO Łódź, 2019-06-25, sygn. WA 4120-5/2019-w}