Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo z dnia 8 marca 2019 r. zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie: „Czy na podstawie art. 8a oraz ort. 18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa oraz art. 216 ust. 2 pkt 5 i art. 220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dopuszczalne jest udzielenie pomocy finansowej jednostkom samorządu terytorialnego (gminom) województwa łódzkiego w formie dotacji celowej, przeznaczonej na dofinansowanie zadań własnych gminy na profilaktykę na terenach wiejskich, polegającą na przekazywaniu informacji i promocji dobrych praktyk w celu podniesienia poziomu prewencji na obszarze województwa łódzkiego?- Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi uprzejmie informuje:
Zgodnie z treścią art. 8a ustawy o samorządzie województwa, województwa mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. Z treści przepisu jednoznacznie wynika możliwość udzielenia przez samorząd województwa pomocy finansowej gminom. Mając jednak na względzie art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U z 2018 r. poz. 1530 z póź.zm) należy dodać, że pomoc finansowa może być udzielona tylko i wyłącznie na realizację zadań gminy.
Tym samym podstawowe znaczenie dla oceny omawianego zagadnienia będzie miało udzielenie odpowiedzi na pytanie czy projektowana pomoc finansowa Samorządu Województwa Łódzkiego dla gmin województwa skierowana jest na dofinansowanie, czy sfinansowanie zadań przynależnych do zadań gmin.
W tym miejscu konieczna jest zatem analiza zapisów ustawy o ochronie zdrowia zwierząt, w szczególności w aspekcie zadań poszczególnych organów państwa i innych podmiotów w realizacji obowiązków wynikających z tej ustawy.
Wypada zauważyć, że w skierowanym do Izby piśmie Wnioskodawca nie ma wątpliwości co do zakresu zadań, które na gruncie omawianej ustawy prawodawca powierzył/przypisał gminom. Wnioskodawca stwierdza, że zadania gmin, na gruncie ww. ustawy ograniczają się do udziału ich przedstawicieli w pracach zespołów kryzysowych, udzielania informacji właściwym inspekcjom weterynaryjnym oraz przekazywaniu zawiadomień o podejrzeniu występowania chorób zakaźnych na terenie gminy. Istnieje natomiast potrzeba realizacji jeszcze innych zadań z tego zakresu, w tym zadania z szeroko pojętej prewencji i zapobiegania potencjalnym i przyszłym zakażeniom, co jest – w ocenie Wnioskodawcy -działaniem pożądanym i efektywnym z punktu widzenia racjonalności działania. Takie stanowisko, w ocenie Izby. nie znajduje oparcia w prawie.
Zgodnie z treścią przywołanej wyżej ustawy, gminy, w ramach zwalczania chorób zakaźnych wykonują następujące zadania :
- informują organ Inspekcji Weterynaryjnej o otrzymaniu zawiadomienia o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt (art. 42 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy),
- wykonują nakazy powiatowego lekarza weterynarii, w tym wykładanie mat dezynfekujących a także ich utrzymywanie po wyłożeniu w stanie zapewniającym skuteczność działania środka dezynfekującego na drogach. których wójt jest zarządcą (art. 45 ust.1 pkt 8c).
- powołują i odwołują rzeczoznawców ds. wyceny odszkodowań za zabite lub poddane ubojowi zwierzęta oraz informują o tym fakcie powiatowego lekarza weterynarii (art. 49 ust. 12).
- współpracują z organami administracji rządowej przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (art. 62 ust.l ustawy), zaś warunki, tryb i forma współpracy wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2006r. w sprawie współpracy organów Inspekcji Weterynaryjnej, Państwową Inspekcją Sanitarną, Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz jednostek samorządu terytorialnego przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych (Dz.U z 2006 r. Nr 83, poz. 575).
- współpracują z organami Inspekcji Weterynaryjnej przy opracowywaniu i realizacji planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (art. 54 ust.3 ustawy).
Uwzględniając przywołaną wyżej regulację przedmiotowej ustawy stwierdzić należy. iż działania profilaktyczne z zakresu zwalczania chorób zakaźnych zwierząt nie należą do zadań gminy, a zatem brak jest podstaw prawnych do udzielenia gminom wsparcia przez Województwo Łódzkie.
Jedynie na marginesie wskazać należy, że zadania z zakresu profilaktyki wykonują wyspecjalizowane organy, w tym Główny Lekarz Weterynarii, który m.in. opracowuje programy zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, programy chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, czy inne programy i działania wynikające z omawianej ustawy, których finansowane odbywa się co do zasady ze środków budżetu państwa.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lodzi informuje jednocześnie, że z uwagi na brak uprawnień w zakresie dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni prawa, stanowisko wyrażone w niniejszym piśmie, udzielone w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej, nie ma mocy wiążącej.
{RIO Łódź, 2019-04-25, sygn. WA 4120-2/2019-w}