Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo z dnia 6 lipca 2016 r. (znak WF.310.1.2016) Pani Prezydent zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie:
1) pod jaką datą winny być ewidencjonowane w księgach rachunkowych decyzje w sprawach umorzenia zaległości podatkowych tj. pod datą wydania decyzji, czy też pod datą doręczenia decyzji?
2) w jakim terminie należy podać do publicznej wiadomości wykaz osób, zawierający dane podatnika, w tym również będącego przedsiębiorcą, któremu umorzono zaległość podatkową decyzją wydaną w dniu 30.12.2015 r. a doręczoną 5.01.2016 r. stosownie do art. 37 ust. 1 pkt 2
lit. fig ustawy o finansach publicznych – do 31.05.2016 czy do 31.05.2017 r. ? uprzejmie informuję, że udzielając odpowiedzi na postawione pytania należy zauważyć i przypomnieć, że problem opisany w pytaniu 1 został rozstrzygnięty przez kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi:
W dniu 16 marca 2016r. po rozpatrzeniu zastrzeżeń wniesionych przez Panią Prezydent pismem z dnia 26 lutego 2016r. /WF.1710.1.2016/ złożonych do wniosków pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym RIO w Łodzi z dnia 5 lutego 2016r. (WK-602/18/2016) Kolegium Izby podjęło uchwałę o oddaleniu zastrzeżeń do pkt 8 wniosków pokontrolnych, przyjmując, że odnośnie do decyzji w sprawach umorzenia zaległości podatkowych wydawanych na wniosek podatnika, decyzje te ewidencjonuje się w księgach rachunkowych pod datą doręczenia decyzji a nie jej wydania i w konsekwencji ujmowanie skutków z tych decyzji w sprawozdawczości budżetowej w roku ich doręczenia a nie wydania.
Powyższe stanowisko przesądza jednoznacznie o terminach podania do publicznej wiadomości danych, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy o finansach publicznych.
Odpowiadając na kolejne zadane pytanie dotyczące decyzji w sprawach umorzenia zaległości podatkowych stanowiących jednocześnie decyzje o udzieleniu pomocy publicznej, to stwierdzić należy, że przepisy ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze /przywołane we wniosku p. Prezydent/ za dzień udzielenia pomocy publicznej przyjmują dzień wydania decyzji. Należy jednak podkreślić, że przepisy te nie zmieniają ogólnych zasad wynikających z art. 212 Ordynacji podatkowej, na mocy którego organ podatkowy jest związany decyzją od chwili jej doręczenia. Zatem decyzja ta także powinna być zaewidencjonowana pod datą doręczenia decyzji.
Stwierdzić dalej należy, że przepisy Ordynacji podatkowej nie pozostają w opozycji do przepisów o udzielaniu pomocy publicznej, ani też nie wpływają na sposób realizacji obowiązków wynikających z tej ustawy co w praktyce oznacza, że ustalenie określonych faktów np. wartości udzielonej pomocy ujawnianych w zaświadczeniu o udzieleniu pomocy winno nastąpić na podstawie innych niż ewidencje, czy rejestry danych znajdujących się w posiadaniu organu /art. 218 kpa/.
Przyjmując powyższe, konsekwentnie należy uznać, że podanie do wiadomości publicznej danych, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o finansach publicznych winno nastąpić w terminie do dnia 31 maja roku następnego po dniu udzieleniu pomocy.
Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że sam ustawodawca w art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f i g odrębnie wyartykułował obowiązek dotyczący podawania do wiadomości publicznej informacji w zakresie ulg, odroczeń, umorzeń /lit. f/, a odrębnie w zakresie informacji obejmującej udzielenie pomocy publicznej/lit. g/.
{RIO Łódź, 2016-08-05, sygn. WA 4120-7/2016-w}