Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo pana Marszałka z dnia 28 listopada 2014 roku, zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie, czy udzielenie dotacji z przeznaczeniem na zabezpieczenie finansowania ,, wkładów własnych” podmiotom wyłonionym w otwartym konkursie ofert na zadania z obszaru kompetencji samorządu województwa, jest zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych – art. 221 oraz art. 4, 5 ust. 2 pkt 11 oraz art. 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – uprzejmie informuję, co następuje:
Dotacje udzielane przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie art. 221 ustawy o finansach publicznych muszą być przeznaczone na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki lub na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją zadań tej jednostki.
Województwo Łódzkie może więc udzielać dotacji na cele publiczne związane z realizacją zadań Województwa Łódzkiego lub na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją zadań Województwa Łódzkiego.
Jeśli jednostka samorządu terytorialnego zamierza zlecić realizację zadania publicznego organizacjom pozarządowym, to zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ogłasza otwarty konkurs ofert, a ogłoszenie ma zawierać m.in. informacje o rodzaju zadania (ust. 2 pkt 1). Musi to być zadanie Województwa Łódzkiego.
W przypadku konkursu na realizację zadania publicznego prowadzonego przez inny niż Województwo Łódzkie podmiot lub instytucję (np. ministerstwo) należy przyjąć, iż nie chodzi o realizację zadania Województwa Łódzkiego, tylko o realizację zadania tego podmiotu lub instytucji.
Jeśli jednak Urząd Marszałkowski w Łodzi w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert, nazywanego konkursem na zabezpieczenie finansowania,,wkładów własnych”, rodzaj zadania określi tak, że będzie to zadanie publiczne związane z realizacją zadań Województwa Łódzkiego, i taka oferta (oferty) zostanie wybrana, to będzie to zgodne z art. 221 ustawy o finansach publicznych w zw. z art. 4, 5 ust. 2 pkt 1 i 13 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i będzie stanowiło przejaw wspierania wykonywania zadań publicznych w rozumieniu art. 5 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z treścią art. 221 ust. 2 ustawy o finansach publicznych zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. Umowa, o której mowa wyżej powinna określać m.in. szczegółowy opis zadania (art. 221 ust. 3 pkt 1). Wymóg wskazania szczegółowego opisu zadania wynika także z Załącznika Nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz.U. z 2011r., Nr 6, poz. 25) zawierającego wzór umowy o wsparcie/powierzenie realizacji zadania publicznego.
Uwzględniając powyższe, w ocenie Izby, nie jest możliwe ogłoszenie konkursu ofert na wkład własny na realizację zadania, które będzie sformułowane w sposób ogólny,
Zatem ujęcie zadania w konkursie ofert jako ,,zabezpieczenie sfinansowania części realizacji zadania, która w konkursie na wsparcie zadania publicznego prowadzonym przez inne podmioty lub instytucje wymagana jest od oferenta jako środki wniesione przez niego”, nie jest zadaniem o charakterze wojewódzkim określonym ustawami w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa
{RIO Łódź, 2014-12-03, sygn. WA 4120-13/2014/w}