Inwestycja obejmująca linie kolejowe

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo Pani Prezydent zawierające wniosek o udzielenie przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie sposobu sfinansowania przez Miasto Radomsko realizacji zadania publicznego w postaci inwestycji obejmującej linie kolejowe o znaczeniu państwowym – uprzejmie informuję, co następuje:

Jako przepisy, odnośnie których wnosi Pani Prezydent o dokonanie interpretacji wskazane zostały: art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym oraz art. 126, 250-252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.

Stosownie do postanowień art. 38 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym, zadania, o których mowa w ust. 1 tego przepisu, mogą być finansowane również ze środków zarządcy i jednostek samorządu terytorialnego oraz z innych źródeł. Zasadą wynikającą z ust. 1 art. 38 jest bowiem finansowanie tych zadań z budżetu państwa (poczynić w tym miejscu należy założenie, że zadanie w szczególności nie dotyczy bocznicy kolejowej, jak również infrastruktury kolejowej. o których mowa w art. 2 pkt 2) i 3) powołanej ustawy, a to z uwagi na wyłączenie stosowania w tych przypadkach m.in. rozdziału 7., w którym znajduje się przepis art. 38 ust. 2).

Dla rozstrzygnięcia przedstawionego przez Panią Prezydent problemu konieczna jest jednak także analiza przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2005 roku o finansowaniu infrastruktury transportu ladowego (Dz.U. Nr 267, poz. 2251 ze zm.).

Zgodnie z art. 4 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego:

Art. 4. 1. Zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony infrastruktury kolejowej oraz zarządzania nią finansowane są ze środków zarządcy infrastruktury kolejowej.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być finansowane lub dofinansowane przez ministra właściwego do spraw transportu ze środków, o których mowa w art. 5, pod warunkiem że infrastruktura kolejowa jest udostępniana przez zarządców na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.

Ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego pod pojęciem infrastruktury kolejowej rozumie infrastrukturę kolejową, o której mowa jest w art. 4 pkt 1) ustawy o transporcie kolejowym, to jest linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury, przy czym wskazać trzeba, że linie kolejowe dzielą się m.in. na linie o znaczeniu państwowym (art. 6 ust. 1 pkt 1) ustawy o transporcie kolejowym).

W ocenie Izby planowana przez Miasto Radomsko inwestycja mieści się w zakresie przedmiotowym art. 4 ust. 1 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, w konsekwencji czego finansowanie jej ze środków jednostki samorządu terytorialnego uznać należy za niedopuszczalne.

Przemawiają za tym w szczególności trzy argumenty:

1. ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego jest ustawą późniejszą od ustawy o transporcie kolejowym,

2. jej zakres przedmiotowy ograniczony jest do kwestii finansowania infrastruktury transportu lądowego,

3. w odniesieniu do dróg, w odróżnieniu od infrastruktury kolejowej, wprost reguluje zasady finansowania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego (art. 3).

Różnica polega na tym, że przepis art. 38 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym przewiduje fakultatywność finansowania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, przepis art. 3 (ust. 1 pkt 2/ i 3/, ust. 2, ust. 3) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – obligatoryjność.

{RIO Łódź, 2012-11-09, sygn. WA 4120-19/2012/w/}