Podjęcie „dodatkowej” uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego bądź też długoterminowej pożyczki

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo, doręczone Izbie w dniu dnia 26 czerwca 2012r., w którym wystąpił Pan Marszałek z wnioskiem o udzielenie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych /Dz.U. Nr 157, poz.1240 z późn. zm/ tj.art.89 ust.1, art.212 ust. 2 pkt 1, art. 247 ust. 1 i 2, art. 262 ust. 1 w związku z art. 18 pkt 19 lit c oraz art. 41 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 marca 1998r. o samorządzie województwa /Dz.U Nr 142, poz.1590 z późn. zm/, Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi zajęła następujące stanowisko w sprawie:

Istota wątpliwości sprowadza się do pytania, czy zarząd województwa winien podjąć „dodatkowo” uchwałę w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego bądź też długoterminowej pożyczki, w sytuacji gdy w uchwale budżetowej zawarte jest stosownie do treści art.212 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych upoważnienie dla zarządu w tym zakresie.

Na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Zgodnie z art.212 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych w uchwale budżetowej organ stanowiący może upoważnić zarząd do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust.1 i art.90 tejże ustawy.

W literaturze przedmiotu podnosi się, że ze względu na powyższą regulację nie zachodzi potrzeba podejmowania – w omawianym przypadku – na podstawie art.18 pkt 19 lit.c ustawy o samorządzie województwa- „drugiej” uchwały organu stanowiącego / por. np. Ustawa o finansach publicznych, Komentarz dla jednostek samorządu terytorialnego pod red. R. Trykozko, wyd. Tax Press, W-wa 2010/.

W takiej sytuacji, uwzględniając treść upoważnienia, zarząd województwa winien podejmować wszelkie działania zmierzające do wykonania budżetu w tym poprzez realizację wspomnianych czynności objętych upoważnieniem. Stwierdzić jednak należy, że zarząd województwa jest typowym organem kolegialnym a zatem stosownie do treści art. 31 ust.4 ustawy o samorządzie województwa wyraża swoją wolę /działa/ poprzez podejmowanie uchwał. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. W przypadku równej liczby rozstrzyga głos marszałka. Powyższa regulacja ustawowa znajduje także swoje odzwierciedlenie w zapisach statutu Województwa Łódzkiego. Wszystkie przywołane wyżej przepisy odnoszą się do zadań zarządu oraz wskazują formy prawne w jakich owe zadania są realizowane. W tym miejscu trzeba wyraźnie stwierdzić, że poszczególni członkowie zarządu /poza marszałkiem gdy przepis szczególny tak stanowi/ nie mają przypisanych ustawowo kompetencji. Ich działanie to działanie w ramach zarządu jako organu.

Analizując omawiane zagadnienie należy także odróżnić działania i kompetencje zarządu jako organu wykonawczego województwa /art.31 ustawy o samorządzie województwa/ od dokonywania poszczególnych czynności prawnych /składania oświadczeń woli w tym zaciągania zobowiązań, o których mowa m.in. w art. 262 ust.1 ustawy o finansach publicznych, dla których ważności i skuteczności konieczne jest wskazanie przez zarząd konkretnych dwóch członków zarządu.

Reasumując: zarówno ustawa o finansach publicznych jaki i ustawa o samorządzie województwa przypisuje zarządowi województwa określone kompetencje. Zarząd województwa jako organ kolegialny wyraża swoją wolę podejmując uchwały, chyba że przepis szczególny przewiduje inną formę. Dopóki zarząd nie podejmie uchwały nie możemy mówić o treści woli tego organu. Działania poszczególnego członka zarządu nie są działaniami zarządu, chyba że ten działa na podstawie i w granicach upoważnienia. Ponieważ w sytuacji, gdy sejmik województwa nie podjął uchwały w przedmiocie zaciągnięcia kredytu długoterminowego tylko ograniczył się do udzielenia upoważnienia, nie mamy podjętej decyzji w przedmiocie konkretnego kredytu czy pożyczki a zatem niezbędna jest uchwała zarządu województwa w tym przedmiocie.

{RIO Łódź, 2012-07-16, sygn. WA 4120-9/2012/w}