Czy bilans WFOŚiGW w Łodzi należy włączyć do skonsolidowanego bilansu Województwa Łódzkiego

Stanowisko RIO Łódź:

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka znak: FM.IV.3035.17.2011 zawierającego Wniosek o udzielenie, na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, to jest wskazanie, czy bilans WFOŚiGW w Łodzi należy włączyć do skonsolidowanego bilansu Województwa Łódzkiego uprzejmie informuje, że w przedmiotowej sprawie Izba popiera stanowisko zawarte w załączonej do Wniosku opinii prawnej.

Przy powyższym należy jednocześnie zauważyć, że zgodnie z art. 265 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz. 1240 ze zm.) obowiązek przedkładania informacji o przebiegu wykonania planu finansowego (za I półrocze oraz sprawozdania rocznego) ciąży na jednostkach, o których mowa w art. 9 pkt 10, 13 i 14 ustawy, dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego.

Regulacje prawne zawarte w ww. przepisach świadczą o tym, że ustawodawca rozróżnia samorządowe osoby prawne, dla których organem założycielskim jest jednostka samorządu terytorialnego (w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi organem założycielskim jest organ, który utworzył, zorganizował i kontroluje działalność jednostki) oraz takie, które tworzone są z mocy prawa. Za stanowiskiem takim przemawia także treść art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (tekst jednolity z 2001 r. Dz.U.Nr 142, poz. 1590 ze zm), zgodnie z którym wojewódzkimi osobami prawnymi, poza województwem, są samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają wprost taki status, oraz te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez województwo.

Należy ponadto zauważyć, że choć wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z art. 400 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (sektor finansów publicznych tworzą … samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego) – to jednak przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska nie przewidują dla tych samorządowych osób prawnych instytucji organu założycielskiego.

WFOŚiGW zostały w istocie utworzone ustawą Prawo ochrony środowiska, poprzez przekształcenie wojewódzkich funduszy celowych w wojewódzkie samorządowe osoby prawne. Żaden z przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska nie uprawnia Sejmiku Województwa do powołania, utworzenia WFOŚiGW, czy też sprawowania kontroli jego działalności.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi, z uwagi na brak ustawowej przesłanki w postaci istnienia organu założycielskiego – wynikający z art. 265 ustawy o finansach publicznych obowiązek w zakresie przedkładania informacji o przebiegu wykonania planu finansowego nie dotyczy WFOŚiGW, a tym samym nie ma możliwości skonsolidowania bilansu Funduszu z bilansem Województwa Łódzkiego.

{RIO Łódź, 2011-05-04, sygn. WA 4120-9/2011/w/}