Stanowisko RIO Olsztyn:
W odpowiedzi na pismo z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie zakupu biletów miesięcznych dla uczniów dojeżdżających do placówek oświatowych bez stosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.), Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900) – dalej u.p.o., zapewnienie dowożenia dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego lub innej formy wychowania przedszkolnego, które wchodzą do sieci przedszkolnej, jeżeli droga do odpowiedniej jednostki wychowania przedszkolnego przekracza 3 km, jest zadaniem własnym gminy. Obowiązek gminy w tym zakresie obejmuje wyłącznie dzieci 5 i 6-letnie (pełnosprawne) oraz dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 tj. objęte wychowaniem przedszkolnym dzieci w wieku powyżej 7 lat, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Transport ma być bezpłatny, co oznacza zakaz pobierania jakichkolwiek opłat na poczet pokrycia kosztów przewozu.
Gmina realizując powyższe zadanie, sama dokonuje wyboru czy transport dzieci wykonywać będzie własnymi Środkami transportu i za pośrednictwem własnej jednostki organizacyjnej np. samorządowego zakładu budżetowego, czy też zdecyduje się na powierzenie zadania wyspecjalizowanemu przedsiębiorcy na zasadzie udzielenia zamówienia publicznego.
Zwrócić należy uwagę, że ustawodawca nakłada na gminę bezwzględny obowiązek zapewnienia opieki w czasie przewozu, a przewóz dzieci powinien być zorganizowany tak, aby dzieci nie pozostawały bez opieki.
W sytuacji kiedy gmina nie jest w stanie zapewnić bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu, to w świetle przepisów u.p.o., jest zobowiązana do zwrotu kosztów przejazdu.
W myśl art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023r. poz. 1270 ze zm.) jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm) – dalej: pzp, przepisy ustawy stosuje się do udzielania zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych, przez zamawiających publicznych.
Wskazać należy, że wyłączenie stosowania przepisów pzp do udzielania zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej kwotę wskazaną w art. 2 ust. 1 pkt 1 pzp wynikać musi z przepisów rangi ustawowej albo samej pzp, albo innych norm o charakterze lex specialis.
W ocenie Izby, ani przepisy pzp, ani innych omawianych powyżej ustaw nie zawierają wyłączenia przedmiotowego spod stosowania przepisów pzp w zakresie zakupu biletów miesięcznych dla uczniów dojeżdżających do placówek oświatowych.
W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.
{RIO Olsztyn, 2023-07-28, sygn. RIO.III.072-68/2023}