Stanowisko RIO Łódź:
W nawiązaniu do pisma Pana Sekretarza znak: KU.0114-SM-2/10, dotyczącego udzielenia przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi wyjaśnienia, czy należności wynikające z decyzji administracyjnych są należnościami budżetowymi o charakterze publiczno-prawnym, określonymi w art. 60 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz biorąc pod uwagę, że nie wyjaśnił pan Sekretarz – jakich decyzji administracyjnych i wydawanych na podstawie jakich aktów prawnych dotyczy wystosowane pismo, pomimo skierowania pytania w tym zakresie przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi uprzejmie informuję, że art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych stanowi, że do izby nalezy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Skierowane do RIO w Łodzi zapytanie dotyczy natomiast nie tyle stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009г. o finansach publicznych, ile charakteru prawnego należności wynikających z decyzji administracyjnych w sprawach nieskonkretyzowanych przez występującego o udzielenie wyjaśnień. Trudno mówić bowiem o stosowaniu przepisu zawierającego przykładowy katalog przedmiotowy środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno – prawnym. Rozstrzygnięcie problemu, nawet zakładając, że dotyczy on stosowania przepisów o finansach publicznych (co uznać należy za kontrowersyjne), możliwe będzie po precyzyjnym określeniu zakresu przedmiotowego tych decyzji. Zwrócić można jedynie uwagę na następujące kwestie.
Art. 60 ustawy o finansach publicznych stanowi:
Art. 60. Środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym są w szczególności następujące dochody budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
1) kwoty dotacji podlegające zwrotowi w przypadkach określonych w niniejszej ustawie;
2) należności z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego;
3) wpłaty nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych;
4) wpłaty nadwyżek środków finansowych agencji wykonawczych;
5) wpłaty środków z tytułu rozliczeń realizacji programów przedakcesyjnych;
6) należności z tytułu zwrotu płatności dokonanych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
7) dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw;
8) pobrane przez jednostkę samorządu terytorialnego dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami i nieodprowadzone na rachunek dochodów budżetu państwa.
Art. 60 ustawy o finansach publicznych zawiera zatem przykładowy katalog środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno – prawnym. O tym, czy należności wynikające z decyzji administracyjnych są należnościami budżetowymi o charakterze publiczno-prawnym, określonymi w art. 60 ustawy o finansach publicznych decydować będzie po pierwsze to, czy należności wynikające z tych decyzji mają charakter należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym, po drugie zaś, czy dotyczy ich zakres przedmiotowy katalogu z art. 60 ustawy. Przy braku sprecyzowania rodzaju należności wynikających z decyzji administracyjnych brak jest wystarczających podstaw do rozstrzygnięcia kwestii poruszonej w pytaniu.
Zwrócić należy przy tym uwagę na postanowienia art. 67 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60. nieuregulowanych tą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) i odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.). W literaturze przedmiotu wskazano, że (…) Nie można uznać art. 60 i 67 n.u.f.p. [ustawy z 2009 r. o finansach publicznych] za przepisy szczególne w stosunku do art. 2o.p., wyznaczającego zakres jej stosowania w odniesieniu do niepodatkowych należności budżetowych. (…) Ze względu na umieszczenie w katalogu z art. 60 n.u.f.p. [ustawy z 2009 r. o finansach publicznych] niektórych należności, dotychczas zaliczanych do niepodatkowych należności budżetowych w rozumieniu art. 2 § 1 lub 2o.p.. należałoby do nich stosować przepisy kodeksu i ordynacji w zakresie określonym w art. 67 n.u.f.p. (…)(tak: M. Ušák, Niepodatkowe należności budżetowe w nowej ustawie o finansach publicznych, Finanse Komunalne 2010/4/5).
{RIO Łódź, 2010-05-17, sygn. WA 4120-2a/2010/w/}