Stanowisko RIO Lublin:
Wnioskiem z dnia 3 kwietnia br. złożonym w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1668) zwrócił się Pan z zapytaniem o możliwość wykorzystania środków funduszu sołeckiego na sfinansowanie spłaty pożyczki zaciągniętej przez Koło Gospodyń Wiejskich na budowę świetlicy wiejskiej. Odnosząc się przedstawionego zagadnienia informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie nie przychyla się do przedstawionego w Pana piśmie stanowiska.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim (Dz. U z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które należą do zadań własnych gminy, zgłoszonych przez sołectwo w wniosku, o którym mowa w art. 5 ustawy. Fundusz sołecki stanowi integralną część budżetu gminy. Wydatki realizowane w ramach funduszu sołeckiego ujmowane są jako wydatki budżetu gminy i klasyfikowane według właściwych podziałek klasyfikacji budżetowej. Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że wydatkowanie środków funduszu sołeckiego podlega rygorom określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.) jak każdy wydatek budżetowy. Stosownie natomiast do art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów zostały zaklasyfikowane nie jako wydatki, lecz jako rozchody publiczne.
Rozróżnienie między wydatkami oraz rozchodami opiera się na kryterium ekonomicznym. Wydatki należy wiązać z redystrybucją definitywną (np. zapłata za towary lub usługi, wypłata wynagrodzeń). Rozchody są związane z czasowym transferem środków. Rozchody publiczne wynikają z konieczności realizacji zobowiązań zaciągniętych uprzednio przez jednostkę sektora finansów publicznych (np. spłata pożyczki) albo wykonania obowiązków umownych polegających na udostępnieniu publicznych zasobów finansowych innym podmiotom (np. udzielenie pożyczki). Wydatki publiczne mają charakter ostateczny, czyli bezzwrotny, a rozchody publiczne cechuje zwrotny charakter płatności. Wyodrębnienie rozchodów umożliwia zachowanie przejrzystości budżetu. Spłata zobowiązań nie stanowi wydatku publicznego (Wyrok WSA w Gliwicach z 14.10.2015 r., I SA/Gl 949/15).
Wobec powyższego w ocenie tutejszej Izby ewentualne sfinansowanie spłaty pożyczki ze środków funduszu sołeckiego byłoby działaniem nieprawidłowym, naruszającym powołane przepisy ustawy o finansach publicznych.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2023-04-20, sygn. RIO.V.070.19.2023}