Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pani wniosek KB.3201.1.2022 z dnia 15 września 2022r. uprzejmie wyjaśniam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są zgodnie z przepisami – art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1668) – do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Mając na uwadze treść Pani pisma należy stwierdzić, że nie spełnia ono wymogów jakie zostały przewidziane dla wniosków o wyjaśnienie w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych. Wniosek powinien zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości interpretacyjne, z podaniem proponowanego rozwiązania problemu i właściwej oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub przyszłego zdarzenia i nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Wniosek jest do pobrania na stronie BIP RIO w Lublinie.
Odnosząc się do przedstawionych w Pani piśmie pytań wskazać należy, że zgodnie z zapisami art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 z późn. zm.) przez środki trwałe rozumie się rzeczowe aktywa trwałe o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.
Ewidencja analityczna środków trwałych winna być prowadzona w sposób umożliwiający ustalenie wartości początkowej poszczególnych obiektów, ujmowanych w oddzielnej pozycji, zgodnie z przepisami zawartymi w części,,Objaśnienia wstępne” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KST) (Dz. U. z 2016 r. poz. 1864), w związku z przepisami art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 459).
Zgodnie z zapisami punktu 5.5. komunikatu Ministra Rozwoju i Finansów z 25 maja 2017 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 11 „Środki trwałe” (Dz. Urz. MRIF z 2017 r. poz. 105) (powoływanego w dalszej części tego pisma jako KSR 11)- obiekt inwentarzowy może stanowić pojedynczy obiekt inwentarzowy, jakim jest indywidualny środek trwały bądź zbiorczy obiekt inwentarzowy, w skład którego wchodzą dwa lub więcej środki trwałe; każdy z nich mógłby stanowić pojedynczy obiekt, ale ich połączenie jest uzasadnione funkcjonalnie. Nie łączy się w jeden (pojedynczy) obiekt inwentarzowy kilku indywidualnych składników aktywów, jeżeli każdy spełnia definicję środka trwałego, nawet wtedy, gdy są ze sobą połączone (5.7 KSR 11). W skład obiektu zespolonego rodzajowo wchodzą środki trwałe identyczne lub podobne co do rodzaju (5.8 KSR 11). Stąd dokonując klasyfikacji obiektów należy wziąć pod uwagę ich przeznaczenie, konstrukcję i wyposażenie.
Za odrębny obiekt uważa się w zasadzie każdy samodzielny obiekt inwentarzowy wraz z fundamentem, spełniający samodzielnie warunki do zakwalifikowania ich jako środki trwałe, tj. poszczególne elementy placu zabaw, altany, ławki itp. Mogą być one uznane za środki trwałe i zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych zaklasyfikowane w: grupie 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, podgrupie 29 „Pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, rodzaju 290 „Budowle sportowe i rekreacyjne”- ze stawką amortyzacyjną 2,5%. Natomiast wartość dokonanych nasadzeń wieloletnich należy odpisać (Wn 800 ,,Fundusz jednostki” Ma 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje)”), bowiem są to inwestycje bez efektu rzeczowego nie powstaje obiekt – inwentarzowy. W zależności od rozstrzygnięć przyjętych w obowiązującej w jednostce polityce rachunkowości, z uwagi na niską jednostkową wartość obiektów w postaci ławek, czy koszy na śmieci, mogą one zostać objęte ewidencją bilansową pozostałych środków trwałych umarzanych jednorazowo bądź jedynie ewidencją ilościową.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2022-09-30, sygn. RIO.II.070.59.2022}