Zakwalifikowanie przedsięwzięcia jednego zadania lub kilku zadań na gruncie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r.

Stanowisko RIO Lublin:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie odpowiadając na pismo z 5 października 2020 r. w sprawie możliwości zakwalifikowania przedsięwzięcia realizowanego ze środków wyodrębnionych w budżecie gminy w ramach funduszu sołeckiego jako jednego zadania lub kilku zadań na gruncie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. Poz. 1843 ze zm. – dalej jako Pzp) przedstawia następujące stanowisko.

Odpowiadając na Pani pytanie w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że stosownie do art. 5b pkt 2 Pzp zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów tej ustawy dzielić zamówień na odrębne części, jeżeli prowadziłoby to do uniknięcia łącznego szacowania ich wartości. Oznacza to, że co do zasady, nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, ale jest zakazany taki podział, którego skutkiem jest uniknięcie stosowania przez zamawiającego przepisów Pzp właściwych dla zamówienia o określonej wartości szacunkowej. Zamawiający, podejmując decyzję o podziale zamówień publicznych na części, musi mieć na uwadze jej konsekwencje, które dotyczyć będą w szczególności stosowania lub niestosowania Pzp. Następstwem decyzji naruszającej postanowienia Pzp może być odpowiedzialność uregulowana w szczególności w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440 ze zm.).

Mając powyższe na uwadze, podkreślić należy, że zakazane przez ustawodawcę jest jedynie takie dzielenie zamówień publicznych na części, które dokonywane byłoby w celu uniknięcia stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych to jest w w taki sposób, aby ich wartość była niższa niż wartość tzw. kwot progowych bądź niższa niż 30000 euro.

Zamawiający może z określonych względów (organizacyjnych, ekonomicznych, celowościowych itp.) dokonać podziału jednego zamówienia na części, dla których będzie prowadził odrębne postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, przy czym każde z tych zamówień cząstkowych powinno być prowadzone według reguł odnoszących się do wartości całego zamówienia. W konsekwencji przy udzieleniu każdej z części zamówienia zamawiający będzie zobowiązany do stosowania przepisów ustawy Pzp właściwych dla łącznej wartości zamówienia.

Odnosząc się do wskazanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż planowana do realizacji ze środków funduszu sołeckiego modernizacja świetlicy wiejskiej powinna być prowadzona z zastosowaniem przepisów ustawy Pzp właściwych dla ustalonej w sposób określony w tej ustawie wartości całego zadania. Przepisy te powinny mieć zastosowanie również dla ewentualnej każdej części takiego zamówienia, w sytuacji gdy będzie ono realizowane etapami.

W opinii Izby, również w zakresie możliwości realizacji ze środków funduszu sołeckiego zadania wieloletniego (np. realizacji w ciągu kilku lat zadania inwestycyjnego) stwierdzić należy, że ustawa o funduszu sołeckim nie wyklucza takiej możliwości.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2020-10-28, sygn. RIO – I – 430/42/2020}