Umowa leasingu operacyjnego

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie wyjaśnia, co następuje.

Na podstawie przytoczonych w Pani piśmie przepisów tj. art. 226 ust. 3 i 4, art. 228 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.) wskazane jest, aby w uchwale Rady Miejskiej w Łęcznej w sprawie wieloletniego planu finansowego, w drodze zmiany tej uchwały, wpisać do wykazu przedsięwzięć zobowiązanie z tytułu umowy leasingu operacyjnego (zawierającego opłatę wstępną, raty leasingowe, kwotę wykupu) samochodu osobowego przeznaczonego do przewozu osób będących uczestnikami zajęć prowadzonych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Łęcznej (ŚDS).

W uchwale z 30 grudnia 2019 r. Nr XVII/97/2019 w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2020-2026 Rada upoważniła Burmistrza Łęcznej do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych gminy Łęczna do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć do wysokości określonych limitów zobowiązań, a także zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy § 3 pkt 3. W zakresie tych ostatnich zobowiązań przekazanie uprawnień dotyczy także umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o finansach publicznych. Na postawie tego upoważnienia Burmistrz Łęcznej może przekazać dyrektorowi SDS stosowne uprawnienia, które pozwolą mu na zawarcie umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego. W ocenie tut. Izby można przyjąć, że cel dla którego gmina i jednostka organizacyjna będzie korzystać z samochodu mieści się w pojęciu zobowiązań niezbędnych do zapewnienia ciągłości działania jednostki.

Umowa leasingu operacyjnego nie jest zaliczana do tytułów dłużnych, o których mowa w art. 72 ust. 1 i ust. la ustawy o finansach publicznych, nie zwiększa długu gminy, a jej zawarcie nie wymaga uprzedniej opinii RIO o możliwości spłaty takiego zobowiązania.

W kwestii możliwości sfinansowania z dotacji celowej z budżetu państwa zobowiązań powstałych z tytułu przedmiotowej umowy leasingu, należy uzgodnić to zagadnienie z dysponentem środków budżetowych tj. Wojewodą Lubelskim, który przekazuje środki finansowe do Środowiskowego Domu Samopomocy na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. W ocenie tut. Izby dysponent tych środków jest właściwym podmiotem do udzielenia wyjaśnienia w tym zakresie.

Jednocześnie informuję, że RIO w Lublinie prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2020-04-23, sygn. RIO – I – 430/16/20}