Możliwość zakupu prezentu ze środków budżetu gminy dla byłego pracownika urzędu

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana e-mail z 28 stycznia br. uprzejmie wyjaśniam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są – zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, czyli jednostek sektora finansów publicznych.

Wniosek powinien być podpisany przez kierownika jednostki, zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości interpretacyjne, z podaniem proponowanego rozwiązania problemu i właściwej oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub przyszłego zdarzenia i nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Wniosek jest do pobrania na stronie BIP Izby.

W Pana piśmie nie wskazano przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości, zawarto w nim natomiast pytanie o możliwość zakupu prezentu ze środków budżetu gminy dla byłego pracownika urzędu (emeryta).

Regionalna Izba Obrachunkowa, nie odnosząc się do spotykanego czasami zwyczaju obdarowywania pamiątkowymi upominkami pracowników odchodzących na emeryturę, zwraca uwagę że Urząd Gminy Chodel – jako samorządowa jednostka budżetowa – zobowiązany jest do prowadzenia gospodarki finansowej z poszanowaniem zasad wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w tym m.in. zasad wyrażonych w art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). Stosownie do tych zasad wydatek ze środków publicznych może być dokonany na podstawie konkretnego tytułu prawnego, który przewiduje dany rodzaj wydatku oraz wskazuje podmiot uprawniony do jego dokonania. Jednostka sektora finansów publicznych może przeznaczać środki publiczne jedynie na wydatki publiczne, nie może natomiast finansować wydatków nie związanych z realizacją zadań, które jej powierzył ustawodawca. Należy mieć także na uwadze, że stosownie do art. 11 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440 z późn. zm.) dokonanie wydatku ze środków publicznych z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

A skoro była już mowa o owym zwyczaju wręczania upominków, to winien on być raczej oparty o dobrowolnie zebrane datki od dotychczasowych współpracowników emeryta.

{RIO Lublin, 2020-02-04, sygn. RIO – I – 430/2/20}