Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pana pismo EKS-XII.074.1.2019 z 22 października 2019 r. w sprawie wysokości dotacji na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu niepublicznym informuję, że zgodnie z przepisami art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.), niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełniające warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1 ww, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
Co do zasady kwota przewidziana w subwencji na ucznia niepełnosprawnego jest wyższa niż podstawowa kwota dotacji obliczona, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, na podstawie wydatków bieżących zaplanowanych przez JST na prowadzenie przedszkoli samorządowych.
W sytuacji niepodwyższenia wysokości dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 3 ustawy, przez organ stanowiący na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, brak jest podstaw do udzielenia dotacji na ucznia niepełnosprawnego w wysokości wyższej niż określona w art. 17 ust. 3, tj. w wysokości sumy podstawowej kwoty dotacji i kwoty przewidzianej na ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
Jednocześnie przypominam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2019-10-31, sygn. RIO II 022/29/2019}