Wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana wniosek z 11 września br. uprzejmie wyjaśniam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są – zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) – do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, czyli jednostek sektora finansów publicznych. Wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej, indywidualnej sprawy, gdyż udzielanie porad prawnych nie jest zadaniem Izby.

Niezależnie jednak od wspomnianych braków formalnych wniosku, w ocenie tut. Izby należy pozytywnie odpowiedzieć na pierwsze dwa pytania w nim zawarte. Ani bowiem imienne wskazanie rodzajowo określonych przez radę gminy inkasentów opłaty uzdrowiskowej, ani podanie ogólnej kwoty pobranej przez nich w ciągu roku opłaty nie wchodzi w zakres ochrony tajemnicy skarbowej, o którym mowa w art. 293 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.).

Nieco ostrożniej natomiast należy ocenić zamiar podania ilości miejsc noclegowych jakimi dysponuje dany podmiot. O ile bowiem informacje te posiada sama gmina i pozyskała je w związku z wykonywanymi zadaniami publicznymi, czyli istnieje podstawa prawna (przepis) upoważniajcy gminę do pozyskiwania (gromadzenia) takich informacji, to oczywiście w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429), mogą być one udostępniane zainteresowanym podmiotom – o ile informacje te nie podlegają ochronie na mocy innych przepisów. W sytuacji natomiast gdy gmina nie spełnia tych wymogów, a jedynie dysponuje wiedzą o źródle (miejscu) gdzie takie informacje mogą się znajdować (czy też się znajdują), powinna ewentualnie ograniczyć się do wskazania wyłącznie tych źródeł, bez cytowania treści w nich zawartych. Gmina bowiem jest zobowiązana do udostępniania wyłącznie informacji publicznych, nieobjętych szczególną ochroną, którymi dysponuje, a zakres tych informacji jest pochodną spraw przekazanych jej ustawowo do wykonywania.

Końcowo już wskazać należy, że prawidłowość działań jednostek samorządu terytorialnego związanych z dostępem do informacji publicznej oraz publikacją (a raczej jej odmową) danych, które mogą być objęte tajemnicą skarbową lub ochroną danych osobowych należy do zadań i kompetencji obsługi prawnej jednostki oraz inspektora ochrony danych osobowych, do którego powołania gmina Krasnobród – jako podmiot publiczny będący administratorem danych osobowych i przetwarzający te dane – jest zobowiązana na podstawie art. 9 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000 z późn. zm.).

{RIO Lublin, 2019-10-03, sygn. RIO – I – 430/29/19}