Uzupełnienie odpowiedzi przekazanej 7 maja

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na pismo z 17 maja br. w sprawie uzupełnienia odpowiedzi przekazanej Panu 7 maja br. wyjaśniam, że przepisy art. 28 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 620 z późn. zm.) stanowią, że do otrzymania ekwiwalentu uprawniony jest każdy członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarnicznym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę. Jedyny wyjątek od tej zasady został zdefiniowany w ust. 3 tego przepisu, a dotyczy on sytuacji gdy członek OSP biorący udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu za czas nieobecności w pracy zachował wynagrodzenie; wówczas ekwiwalent mu nie przysługuje. Oznacza to, że ekwiwalent nie przysługuje członkowi OSP za czas nieobecności w pracy, za który zachował już wynagrodzenie, tj. w czasie płatnej nieobecności w pracy, jaką jest np. urlop wypoczynkowy.

W związku z powiązaniem prawa do ekwiwalentu pieniężnego z faktycznym uszczerbkiem w zarobkach pracownika spowodowanym uczestniczeniem w akcji ratowniczej lub szkoleniu pożarniczym, w przypadku wątpliwości co do kwestii zasadności wypłaty ekwiwalentu z budżetu gminy właściwy sposób postępowania w sprawach indywidualnych powinny wskazać odpowiednie służby, zapewniające obsługę prawną jednostki. Należy mieć przy tym na uwadze przepisy § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 1632), które zobowiązują pracodawcę zatrudniającego pracownika będącego członkiem OSP do wydania mu zaświadczenia określającego wysokość utraconego wynagrodzenia z tytułu korzystania z niepłatnego zwolnienia od pracy, w celu przedstawienia organowi uprawnionemu do wypłaty należnego ekwiwalentu.

{RIO Lublin, 2019-06-14, sygn. RIO – I – 430/13/19}