Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pani wniosek z 21 lutego br. dotyczący funduszu sołeckiego przedstawiam następujące stanowisko w sprawie.
W Pani pytaniu zawarta jest sugestia o konieczności ustalenia przez Radę Gminy w statucie gminy – postanowień określających zasady prowadzenia przez jednostkę pomocniczą jej gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy, jako koniecznego warunku umożliwiającego działanie funduszu sołeckiego.
Nie jest to teza uzasadniona; oczywiście nie ma przeszkód prawnych aby tak było, jednakże z żadnych przepisów nie można wysnuć wniosku, że jest to konieczne.
Co do zasady bowiem fundusz sołecki, wbrew niejako swojej nazwie, nie ma charakteru odrębnego funduszu funkcjonującego czy to w ramach budżetu, czy poza nim. W istocie są to tylko wyodrębnione – za zgodą rady w ramach budżetu – środki finansowe przeznaczone bezpośrednio do dyspozycji danego sołectwa; dyspozycji pozostającej pod określoną kontrolą rady jako ostatecznego „gospodarza❞ środków budżetowych.
Środki te pozostają elementem budżetu gminy i podlegają takim samym, poza określeniem ich przeznaczenia, zasadom gospodarowania jak każde inne. Innymi słowy, w tym niejako podstawowym sposobie gospodarowania środkami funduszu sołeckiego, do zebrania wiejskiego należy określenie przeznaczenia tych środków, a do wójta – jako wykonawcy ustaleń budżetowych – zapewnienie wykonania tych dyspozycji, na ogólnych zasadach obowiązujących przy wydatkowaniu środków publicznych.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2019-03-08, sygn. RIO – I – 430/5/19}