Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pana wniosek z 21 lutego br. w zakresie przekazywania dotacji na uczniów niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego – punktu przedszkolnego uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) do zadań izb należy udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, na wniosek podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 tej ustawy. Przepisy nie nakładają na izby obowiązku udzielania indywidualnych porad prawnych w zakresie stosowania przepisów prawa, należy to bowiem do kompetencji obsługi prawnej jednostki, mającej dostęp do wszystkich istotnych w sprawie dokumentów, co umożliwia właściwą ocenę podejmowanych decyzji i ich skutków.
Przedstawiona w Pana wniosku sprawa dotyczy dotowania z budżetu miasta konkretnej placówki – niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego, a w zasadzie rozstrzygnięcia co do liczby dzieci, na które przysługuje dotacja. Kwestie przekazywania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jst lub osoby fizyczne reguluje ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.). Zgodnie z art. 21 ust. 3 tej ustawy niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego niespełniająca warunków, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, pod warunkiem, że organ prowadzący przekaże organowi dotującemu informaję o planowanej liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno wychowawczych nie później niż do 30 września poprzedniego roku.
Natomiast zgodnie z przepisami zawartymi w § 7 obowiązującego od 1 września 2017 r. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2017 r. poz. 1657 z późn. zm.) wychowaniem przedszkolnym w punkcie przedszkolnym lub zespole wychowania przedszkolnego można objąć nie więcej niż 25 dzieci, a ze względów organizacyjnych lub programowych zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. Z kolei w § 14 tego rozporządzenia na organy prowadzące publiczne i niepubliczne punkty przedszkolne założone i funkcjonujące przed dniem 1 września 2017 r. nałożono obowiązek dostosowania działalności tych punktów i zespołów do wymagań określonych w rozporządzeniu do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Niezależnie od tego, że co do zasady liczba miejsc w punkcie przedszkolnym nie powinna być wyższa niż 25 – aktualnie obowiązujące przepisy prawa nie przewidują zwiększenia tego limitu – jednak mając na uwadze ustawowy obowiązek przekazywania dotacji na każdego ucznia, w przypadku wykazania w informacji miesięcznej większej liczby dzieci niż 25 dotacja powinna zostać naliczona i wypłacona na faktyczną liczbę dzieci.
Niemniej wskazać należy, że przepisy art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) stanowią, że niepubliczne przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych. Zasady te stosuje się także do niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego – art. 13 ust. 7 ww. ustawy. Wobec tego należy dokumentować co najmniej realizację podstawy programowej i obecności dzieci na zajęciach, co może być przydatne w razie podjęcia przez organ dotujący działań zmierzających do wyjaśnienia kwestii prawidłowości pobrania dotacji, w tym poprawności danych wykazywanych we wniosku o udzielenie dotacji, miesięcznej informacji o liczbie uczniów i w rozliczeniach dotacji w drodze czynności kontrolnych, do których posiada stosowne upoważnienie wynikające z przepisów uchwały podjętej na podstawie art. 38 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2019-03-08, sygn. RIO – I – 430/6/19}