Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 27 lutego br., dotyczące zasady zapewnienia zgodności pomiędzy kwotami przeznaczonymi na finansowanie poszczególnych zadań wykazywanych w załączniku przedsięwzięć dołączanym do wieloletniej prognozy finansowej, a kwotami wydatków na te przedsięwzięcia ujętymi w budżecie powiatu na dany rok oraz dochodami budżetu będącymi źródłami finansowania tych przedsięwzięć, wyjaśniam co następuje.
Zgodnie z art. 76 i 77 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 995 ze zm.) nadzór nad działalnością powiatu w zakresie spraw finansowych sprawuje regionalna izba obrachunkowa, na podstawie kryterium zgodności z prawem. W zakresie tego nadzoru, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 561 ze zm.), znajdują się m.in. uchwały podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawie budżetu i jego zmian oraz w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian. Badając nadzorczo te uchwały regionalna izba obrachunkowa jest zobligowana sprawdzać, czy ich postanowienia nie naruszają powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Jednym z takich przepisów – dotyczącym zarówno materii regulowanej w uchwale budżetowej, jak i w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jest art. 231 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.). Zgodnie z jego treścią uchwały budżetowe określają wydatki na realizowane przedsięwzięcia w wysokości umożliwiającej ich terminowe zakończenie. Przyjęte w praktyce rozumienie tego przepisu wymaga ujęcia w uchwale budżetowej takich kwot wydatków, które zabezpieczają możliwość pokrycia całości kosztów zadania, ujętych w limicie wydatków na ten rok w przedsięwzięciach wieloletniej prognozy finansowej. Zatem zdaniem tut. Izby przepis ten jednoznacznie wymaga, aby kwoty wydatków przewidzianych na realizację danego zadania w uchwale budżetowej nie były niższe niż kwoty zaplanowane na to zadanie (przedsięwzięcie) w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
Przepis ten wskazuje W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 27 lutego br., dotyczące zasady zapewnienia zgodności pomiędzy kwotami przeznaczonymi na finansowanie poszczególnych zadań wykazywanych w załączniku przedsięwzięć dołączanym do wieloletniej prognozy finansowej, a kwotami wydatków na te przedsięwzięcia ujętymi w budżecie powiatu na dany rok oraz dochodami budżetu będącymi źródłami finansowania tych przedsięwzięć, wyjaśniam co następuje.
Zgodnie z art. 76 i 77 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 995 ze zm.) nadzór nad działalnością powiatu w zakresie spraw finansowych sprawuje regionalna izba obrachunkowa, na podstawie kryterium zgodności z prawem. W zakresie tego nadzoru, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 561 ze zm.), znajdują się m.in. uchwały podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawie budżetu i jego zmian oraz w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian. Badając nadzorczo te uchwały regionalna izba obrachunkowa jest zobligowana sprawdzać, czy ich postanowienia nie naruszają powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Jednym z takich przepisów – dotyczącym zarówno materii regulowanej w uchwale budżetowej, jak i w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jest art. 231 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.). Zgodnie z jego treścią uchwały budżetowe określają wydatki na realizowane przedsięwzięcia w wysokości umożliwiającej ich terminowe zakończenie.
Przyjęte w praktyce rozumienie tego przepisu wymaga ujęcia w uchwale budżetowej takich kwot wydatków, które zabezpieczają możliwość pokrycia całości kosztów zadania, ujętych w limicie wydatków na ten rok w przedsięwzięciach wieloletniej prognozy finansowej. Zatem zdaniem tut. Izby przepis ten jednoznacznie wymaga, aby kwoty wydatków przewidzianych na realizację danego zadania w uchwale budżetowej nie były niższe niż kwoty zaplanowane na to zadanie (przedsięwzięcie) w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. Przepis ten wskazuje jedynie na kwestię zgodności wydatków, natomiast nie odnosi się do dochodów mających być źródłem finansowania zadania. Niemniej jednak, w celu zapewnienia równowagi budżetowej, planując wydatek trzeba też zaplanować źródła jego sfinansowania (dochody lub przychody).
Jednocześnie przypominam, że Regionalna Izba Obrachunkowa prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2019-03-08, sygn. RIO – I – 430/8/19}