Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na Pana wniosek z 8 lutego 2019 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie wyboru najbliższej gminy prowadzącej przedszkole, przedstawiam stanowisko w sprawie.
Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.), niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełniające warunków, o których mowa w ust. 1, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, w którym zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie przekraczają 50% jego zaplanowanych wydatków bieżących, niebędącego przedszkolem specjalnym, kwotę dotacji, o której mowa w ust. 3, określa się w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli w najbliższej gminie prowadzącej przedszkole.
Sposób wyboru najbliższej gminy określają przepisy art. 10 ust. 1 tej ustawy, stanowiąc, że ilekroć w rozdziale 3 ustawy, jest mowa o najbliższej gminie prowadzącej przedszkole, należy przez to rozumieć w przypadku odpowiednio gminy wiejskiej, gminy miejsko-wiejskiej, gminy miejskiej, miasta na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców albo miasta na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców gminę graniczącą:
1) będącą odpowiednio gminą wiejską, gminą miejsko-wiejską, gminą miejską, miastem na prawach powiatu do 150 tys. mieszkańców albo miastem na prawach powiatu powyżej 150 tys. mieszkańców oraz
2) prowadzącą co najmniej jedno przedszkole, w którym zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie przekraczają 50% jego zaplanowanych wydatków bieżących, niebędące przedszkolem specjalnym, oraz
3) o najbardziej zbliżonym wskaźniku dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie, przez który należy rozumieć najmniejszą wartość bezwzględną różnicy pomiędzy wskaźnikiem dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie dotującej i wskaźnikiem dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie spełniającej warunki określone w pkt 1 i 2.
Przepisy w pierwszej kolejności wskazują gminę graniczącą, nie odnosząc się do jej położenia na terenie tego samego powiatu, co oznacza, że w stanie faktycznym wskazanym w Pana piśmie – najbliszą gminą dla gminy Ostrówek może być gmina Czemierniki.
Dopiero w przypadku braku gminy spełniającej wymienione warunki, przez najbliższą gminę prowadzącą przedszkole należy rozumieć gminę spełniającą te warunki, położoną na terenie tego samego powiatu co gmina dotująca, w przypadku braku gminy położonej na terenie tego samego powiatu co gmina dotująca – gminę położoną na terenie tego samego województwa co gmina dotująca, a w przypadku braku gminy położonej na terenie tego samego województwa co gmina dotująca na terenie innego województwa niż gmina dotująca – zgodnie z przepisammi art. 10 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2019-02-20, sygn. RIO-II-022/5/2019}