Aktualizacja kwoty dotacji dla przedszkoli niepublicznych

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana wniosek z 27 grudnia 2018 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie aktualizacji kwoty dotacji dla przedszkoli niepublicznych w związku ze zwiększeniem – po 30 września 2018 r. – planu wydatków bieżących na prowadzenie przedszkoli przez miasto Radzyń Podlaski, przedstawiam stanowisko w sprawie.

Przepisy art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.) przewidują trzy terminy aktualizacji podstawowej kwoty dotacji: w miesiącu pierwszej aktualizacji, tj. w miesiącu roku budżetowego następującym po miesiącu, w którym upłynęło 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok budżetowy, w październiku roku budżetowego oraz w dowolnym miesiącu roku budżetowego – w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Do obliczeń przyjmuje się planowane dochody i wydatki odpowiednio: na dzień 31 marca, 30 września i według stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc aktualizacji, zgodnie z przepisami art. 44 ustawy.

Zaktualizowane kwoty podstawowej kwoty dotacji obowiązują odpowiednio – w roku 2018 od 1 maja, 1 listopada i – w przypadku aktualizacji w szczególnie uzasadnionych przypadkach – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu aktualizacji, stosownie do przepisów art. 43 ust. 3 ustawy.

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie precyzuje pojęcia „szczególnie uzasadnione przypadki”; w uzasadnieniu do projektu tej ustawy jako przykład aktualizacji z tych względów wskazano przypadek błędnego wyliczenia dotacji.

Niewątpliwie jednak ów przypadek, niejako uznaniowej aktualizacji, należy postrzegać jako wyjątek od ustawowo wskazanych terminów dokonywania tych czynności.

Biorąc pod uwagę przepisy art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, co oznacza, że to samorząd samodzielnie decyduje – biorąc pod uwagę zarówno przyczyny wprowadzenia zmian w planie wydatków, jak i skalę (wielkość) tych zmian – czy należy je uznać za szczególnie uzasadniony przypadek dokonania aktualizacji w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, o którym była mowa wyżej.

Podkreślić jednakże należy, że w związku z terminami wskazanymi na wstępie, wyłącznie zmiany planu wydatków dokonane w październiku mogłyby stanowić podstawę do zaktualizowania dotacji; na podstawie tych wydatków (według stanu na ostatni dzień października) aktualizacja przeprowadzona byłaby w listopadzie i obowiązywałaby w miesiącu grudniu, tj. miesiącu wypłaty ostatniej części dotacji.

Należy również pamiętać, że nawet w przypadku oceny przez miasto Radzyń Podlaski, że zmiany planu wydatków bieżących na prowadzenie przedszkoli dokonane po 30 września, nie stanowiły,,szczególnie uzasadnionego przypadku” aktualizacji dotacji, podmiotom dotowanym przysługuje prawo złożenia skargi na te czynności do wojewódzkiego sądu administracyjnego, który jest uprawniony do ostatecznej oceny prawidłowości ustalenia przez miasto dotacji i wydania w tym zakresie wiążących rozstrzygnięć, stosownie do przepisów art. 47 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którymi czynności podejmowane przez organ dotujący, w celu ustalenia wysokości lub przekazania dotacji, stanowią czynności z zakresu administracji publicznej, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.).

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2019-01-03, sygn. RIO – II – 022/1/2019}