Stanowisko RIO Wrocław:
Do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynął wniosek z dnia 2 listopada 2022 r. (znak FP.3031.1.2022), w którym zwrócił się Pan o zajęcie stanowiska i wskazanie podstawy prawnej do wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej gminy, tj. w planie dochodów (planowane wpływy ze sprzedaży węgla) i planie wydatków (koszty zakupu węgla).
W związku z powyższym wyjaśniam, co następuje:
Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych zostały określone w ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1668). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 13 pkt 11 ustawy, Izba jest upoważniona do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Izba nie posiada jednak ustawowych uprawnień do dokonywania obowiązujących wykładni przepisów prawa, jak również nie udziela porad prawnych oraz nie wskazuje sposobu rozwiązania konkretnych problemów.
Warunki i tryb zakupu paliwa stałego (węgla) przez gminy oraz jego sprzedaży z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych określa ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz.U. poz. 2236), zwana dalej u.z.p.p.s.”. Realizacja zadań określonych w ww. ustawie nie może naruszać zasad gospodarowania środkami publicznymi określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.), zwanej dalej „u.f.p.”.
Podstawą gospodarki finansowej gminy w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa (art. 211 ust. 4 u.f.p.). Jednostki finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki (art. 46 ust. 1 i art. 261 u.f.p.) oraz ponosić wydatki publiczne na cele i w wysokościach ustalonych w planie finansowym (art. 44 ust. 1 pkt 3 u.f.p.). Możliwe jest również na podstawie upoważnienia, o którym mowa w art. 228 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz w art. 258 ust. 1 pkt 3 u.f.p. – zaciągnięcie zobowiązania z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z wykonywaniem zadań określonych w ustawie o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych – na podstawie art. 28 tej ustawy wójt, burmistrz albo prezydent miasta może:
1) wprowadzić niezbędne zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu gminy,
2) dokonać czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Planowane w budżetach na rok 2022 i 2023 kwoty dochodów i wydatków budżetowych z tytułu zakupu i sprzedaży węgla ustalane są przez gminę na podstawie szacunków dokonanych z uwzględnieniem zasady kasowego wykonania budżetu (art. 40 ust. 2 pkt 1 u.f.p.). Przy ustalaniu tych wielkości należy mieć w szczególności na uwadze wyniki wstępnego ustalenia liczby gospodarstw domowych znajdujących się na terenie gminy zainteresowanych zakupem węgla (art. 3 ust. 3 u.z.p.p.s.), przewidywaną datę zakupu węgla (data zapisana na fakturze art. 3 ust. 2 u.z.p.p.s.) oraz przewidywany termin dokonania przez gminę płatności (60 dni liczonych od dnia wydania węgla na rzecz gminy – art 3 ust. 8 u.z.p.p.s.).
{RIO Wrocław, 2022-11-14, sygn. P.WR.54.28.2022}