Stanowisko RIO Wrocław:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 6 lipca 2020 r. w sprawie udzielenia wyjaśnienia, w którym zwrócono się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie „Czy w myśl przepisów art. 31p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 z ze zm.), samorządowy zakład budżetowy Gminy Oborniki Śląskie, który realizuje zadania związane z przeciwdziałaniem COVID-19, może otrzymać w 2020 r. dotacje z budżetu Gminy Oborniki Śląskie przekraczające 50% kosztów jego działalności, w sytuacji faktycznej nieosiągania zaplanowanych w planie finansowym na 2020 r. przychodów z powodu panującego stanu epidemii?”
Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.) samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego. Samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje przedmiotowe, które nie mogą przekroczyć 50% kosztów jego działalności.
Przepis art. 31p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 z późn. zm.), zwanej dalej „,ustawą z 2 marca 2020 r.” w brzmieniu,,W 2020 r. samorządowy zakład budżetowy, który realizuje zadania związane z przeciwdziałaniem COVID-19, może otrzymać dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego przekraczające 50% kosztów jego działalności” – został dodany w wyniku nowelizacji dokonanej na podstawie art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568). Powyższą nowelizacją, w związku z rozszerzeniem zakresu ustawy z 2 marca 2020 r., doprecyzowano pojęcie przeciwdziałanie COVID-19″ poprzez wskazanie, że czynności te dotyczą również zwalczania skutków społeczno-gospodarczych choroby.
Przepis art. 31p ustawy z 2 marca 2020 r. wyłącza w 2020 r. ograniczenie określone w art. 15 ust. 6 ustawy o finansach publicznych dotyczące wysokości dotacji przekazywanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego do zakładu budżetowego.
Gmina, w ramach autonomii finansowej – na podstawie art. 31p ustawy z 2 marca 2020 r. w przypadku realizacji przez samorządowy zakład budżetowy zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 może udzielić zakładowi budżetowemu dotacje przedmiotowe, które będą wyższe niż 50% kosztów działalności zakładu.
W ocenie Izby zwiększenie ponad 50% udziału dotacji w finansowaniu kosztów działalności zakładu jest również możliwe w przypadku nieuzyskania przychodów własnych zakładu spowodowanego realizacją zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 obejmującą m.in. zwalczanie skutków społeczno-gospodarczych choroby.
Jednocześnie informuję, że udzielone wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych są wyłącznie stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, która nie posiada kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Wrocław, 2020-07-16, sygn. P.WR.54.28.2020}