Stanowisko RIO Wrocław:
Odpowiadając na wniosek z dnia 2 marca 2019 r., który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w dniu 25 marca 2019 r. o udzielenie wyjaśnienia czy:
1. istnieje prawna możliwość przedłożenia kilku projektów uchwał w sprawie zmian do uchwały budżetowej na jednym posiedzeniu Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski,
2. głosowania osobno każdej przedstawionej zmiany w projekcie uchwały budżetowej
wyjaśniam, co następuje:
Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych zostały określone w ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 561 oraz z 2018 r. poz. 2500). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 13 pkt 11 powołanej ustawy, Izba upoważniona jest jedynie do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy. Do spraw tych bez wątpienia nie można zaliczyć kwestii dotyczących sposobu postępowania w ramach skonkretyzowanej procedury dokonywania zmian w uchwale budżetowej gminy. Izba nie jest upoważniona do udzielania porad prawnych, jak również nie wskazuje sposobu rozwiązania konkretnych problemów. W piśmie nie powołano przepisów o finansach publicznych, których stosowanie wymaga wyjaśnienia.
Podkreślić należy, że zasady gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, w tym regulacje dotyczące zawartości uchwały budżetowej, wymogi, które winien spełniać budżet jednostek samorządu terytorialnego, oraz kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego w materii budżetowej określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), zwanej dalej u.f.p.”. Procedura podejmowania uchwał, w tym uchwał budżetowych uregulowana jest ponadto w statutach jednostek samorządu terytorialnego, o których treści decydują organy stanowiące tych jednostek. Rozstrzygnięcie problemów przedstawionych w piśmie powinno zatem nastąpić w oparciu o regulacje zawarte w ww. aktach.
Niezależnie od powyższego wskazać należy, że powołana u.f.p. przyznaje wyłączną kompetencję do przedłożenia projektu uchwały o zmianie uchwały budżetowej przyznaje organowi wykonawczemu gminy. Przesądzą o tym brzmienie art. 233 u.f.p., który stanowi, iż inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały: 1) budżetowej, 2) o prowizorium budżetowym, 3) o zmianie uchwały budżetowej -przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.
Projektowi uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej służą wszystkie atrybuty projektu uchwały budżetowej. Należy zatem uznać, iż każdorazowo organ wykonawczy przygotowuje i przedkłada organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego jeden projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej opatrzony datą dzienną jego sporządzenia. Za wadliwą należałoby uznać praktykę wnoszenia na daną sesję więcej niż jednego projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej opatrzonych tą samą datą sporządzenia, a odnoszących się do różnych rodzajów zadań ujętych w budżecie.
W przedłożonym przez organ wykonawczy projekcie uchwały budżetowej lub uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej mogą być wprowadzane zmiany. Dokonuje się to poprzez zgłaszanie poprawek przez radnych oraz autopoprawek przez organ wykonawczy. Każda z poprawek oraz autopoprawek podlega głosowaniu, a przyjęte przez organ stanowiący poprawki oraz autopoprawki podlegają włączeniu do tekstu projektu podlegającego ostatecznemu głosowaniu.
Informuję ponadto, że regionalne izby obrachunkowe nie mają uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym przedstawione stanowisko nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia.
{RIO Wrocław, 2019-04-24, sygn. P.WR.54.14.2019}