Czy gmina może sfinansować koszty badań osób nietrzeźwych z terenu naszej Gminy zatrzymanych przez Policję?

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Burmistrzu, wnioskiem z dnia 06.02.2020 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 11.02.2020 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytania:

Czy gmina może sfinansować koszty badań osób nietrzeźwych z terenu naszej Gminy zatrzymanych przez Policję? Jeśli tak, to z jakich środków?

Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o policji (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 161 ze zm.), koszty związane z funkcjonowaniem Policji są pokrywane z budżetu państwa. Jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.

Powyższe przepisy stwarzają gminie prawną możliwość uczestniczenia w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania Policji. Wskazane we wniosku o udzielenie wyjaśnienia koszty badań lekarskich osób doprowadzonych celem wytrzeźwienia z terenu Gminy Nowa Słupia do pomieszczeń dla osób zatrzymanych Komendy Miejskiej Policji w Kielcach, stanowią koszty utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji lub zakup usług. Mogą zatem być sfinansowane ze środków budżetowych, przeznaczonych na wydatki bieżące Gminy.

Nadto wyjaśniam, że powyższy wydatek nie może być sfinansowany ze środków przeznaczonych na profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
Jak stanowi art. 41 ust. 1-2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 ze zm.), dalej u.w.t.p.a. – prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych obejmuje w szczególności:

– zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

– prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,

– wspomaganie działalności instytucji, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

Realizacja zadań jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych uchwalanego corocznie przez radę gminy. Wskazane we wniosku o udzielenie wyjaśnienia wydatki ponoszone przez jednostki policji na podstawie przepisów rozdziału 2 u.w.t.p.a., nie stanowi realizacji działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, dlatego nie mogą być finansowane przez gminę ze środków przeznaczonych na zadania wskazane w art. 4¹ ust. 1 u.w.t.p.a.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Kielce, 2020-03-11, sygn. Wl.54.13.2020}