Stanowisko RIO Kielce:
Pismem z dnia 25.07.2022 roku, zwróciła się Pani o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące zapewnienia obsługi w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości oraz obsługi płacowej dla jednostek obsługiwanych przez Centrum Usług Miejskich w Kielcach.
Odpowiadając na postawione pytania, wskazać należy na następujące okoliczności:
Zgodnie z art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.) rada gminy w odniesieniu do jednostek obsługiwanych, o których mowa w art. 10a pkt 1, określa, w drodze uchwały, w szczególności:
1) jednostki obsługujące;
2) jednostki obsługiwane;
3) zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach wspólnej obsługi.
Natomiast stosownie do art. 10c ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, są one przekazywane w całości.
Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634) kierownik jednostki obsługującej, o której mowa w art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 6b ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) albo art. 8d ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 547 i 583), jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej, o której mowa w art. 10a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 6a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym albo art. 8c pkt 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą, o której mowa w art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 6b ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i art. 8d ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa albo porozumieniem, o którym mowa w art. 10b ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 6b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i art. 8d ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio. Z art. 54 ust. 2a ustawy o finansach publicznych wynika, że jeżeli w ramach wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 6a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i art. 8c ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, jednostka obsługująca zaliczana do sektora finansów publicznych zapewnia realizację zadań głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych przez osobę spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 2, w jednostce obsługiwanej nie zatrudnia się głównego księgowego.
Natomiast zgodnie z art. 54 ust. 10 ustawy o finansach publicznych przepisy art. 54 ust. 4-7 (m.in. odmowy podpisania dokumentów dotyczących operacji gospodarczych) stosuje się odpowiednio do kierownika jednostki obsługującej. Z powyższych uregulowań jednoznacznie wynika, że za rachunkowość i sprawozdawczość jednostek obsługiwanych, odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki obsługującej – Centrum Usług Miejskich w Kielcach.
Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144) sprawozdanie podpisują główny księgowy (skarbnik) i kierownik jednostki (dysponent funduszu, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, kierownik jednostki obsługującej).
Sprawozdania finansowe sporządzane są na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 342). Zgodnie z zapisami § 33 ust. 6 ww.rozporządzenia sprawozdanie finansowe jednostki obsługiwanej, o której mowa w:
1) ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
2) ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym,
3) ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa – podpisują kierownik jednostki obsługującej odpowiednio do zakresu wykonywanych zadań wynikających z przepisów odrębnych i główny księgowy jednostki obsługującej, o której mowa odpowiednio w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym albo ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.
W ocenie Izby należy brać pod uwagę art. art. 54 ust. 2a ustawy o finansach publicznych, który wskazuje, że jednostka obsługująca zaliczana do sektora finansów publicznych zapewnia realizację zadań głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych przez osobę spełniającą wymogi kwalifikacyjne stawiane głównym księgowym. Zatem osobą wykonującą zadania głównego księgowego jednostek obsługiwanych może być inny pracownik niż główny księgowy Centrum Usług Miejskich.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach nie jest właściwa do udzielania odpowiedzi odnośnie podziału obowiązków wśród pracowników jednostki obsługiwanej czy też formułowania treści zakresów czynności. Analogicznie poza kompetencjami izby jest wypowiadanie się, co do kwestii struktury organizacyjnej Centrum Usług Wspólnych.
Bezprzedmiotowym jest również wypowiadanie się co do ustaleń kontroli przeprowadzonej przez pracowników Urzędu Miasta Kielce, w tym zakresie pytania należy kierować do podmiotu realizującego kontrolę.
{RIO Kielce, 2022-08-11, sygn. WI.54.43.2022}