Stanowisko RIO Kielce:
Wnioskiem z dnia 26.01.2023 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 30.01.2023 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
- Czy Powiat Kielecki może przekazać ze swojego budżetu dla Stowarzyszenia środki, które będą stanowiły więcej niż 10% kosztów działalności warsztatu terapii zajęciowej, (dalej WTZ) z przeznaczeniem na likwidację barier transportowych?
- Czy zakup busa przystosowanego do przewozu osób z niepełnosprawnością należy traktować jako koszt działalności WTZ?
Powyższe pytania zadane zostały w związku z wątpliwościami dotyczącymi stosowania art.10b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2023 poz.100).
Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych. Wyszczególnienie zadań samorządu powiatu w zakresie wspieranie osób niepełnosprawnych zawiera art. 35a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 100). Zgodnie z art. 35a ust. 1 pkt 8 tej ustawy do zadań powiatu należy dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej. Jak wynika z art. 35a ust. 2 pkt 1 przedmiotowe zadanie jest realizowane przez powiatowe centra pomocy rodzinie. Jednak, jak wynika z art. 10b ust. 1-2 warsztaty mogą być również organizowane przez fundacje, stowarzyszenia lub przez inne podmioty. Koszty utworzenia, działalności i wynikające ze zwiększenia liczby uczestników warsztatu są współfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON) oraz ze środków samorządu powiatowego, lub innych źródeł.
Zgodnie z art. 10 b ust.2a w/w ustawy koszty działalności warsztatu są finansowane ze środków samorządu powiatowego w wysokości co najmniej 10% tych kosztów. Zatem odpowiedź na pytanie 1. jest twierdząca.
Jednocześnie Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach nie podziela poglądu własnego pytającego, że przepisy nie wskazują jakie koszty działalności WTZ nie mogą być finansowane ze środków PFRON, czy też budżetu powiatu, gdyż np. w § 19 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 2284) wymienione są koszty, które mogą być finansowane ze środków PFRON, w tym m.in. dowozu uczestników lub eksploatacji samochodu, związanej z realizacją programu rehabilitacyjnego i niezbędną obsługą działalności warsztatu (§ 19 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia). Ponadto załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia określa wzór wniosku o dofinansowanie ze środków PFRON kosztów utworzenia i działalności warsztatu terapii zajęciowej. W części III wniosku „Koszty utworzenia i działalności warsztatu terapii zajęciowej” wymieniony został Całkowity koszt zakupu samochodu na potrzeby”. W dalszej części tego wniosku zawarto zapis o kwocie wnioskowanej na m.in. wyposażenie w tym: zakup samochodu.
Zatem, w ocenie Izby, zważywszy na powyższe regulacje, zakupu busa przystosowanego do przewozu osób z niepełnosprawnością stanowi koszt działalności WTZ.
Pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2023-02-24, sygn. WI.54.8.2023}