Stanowisko RIO Lublin:
W związku z otrzymanym w dniu 17 marca 2022 r. pismem z prośbą o udzielenie wyjaśnienie w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku rolnym, w pierwszej kolejności informuję, że w materii objętej Pana wnioskiem aktualne pozostaje stanowisko opublikowane na stronie internetowej tutejszej Izby (http://lublin.rio.gov.pl w zakładce Informacje bieżące / Wyjaśnienia i interpretacje), zgodnie z którym przepisy § 49 ust. 1 pkt 1 związku z ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) obligują starostę do zawiadamiania organów podatkowych o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych mających znaczenie dla wymiaru podatków: od nieruchomości, rolnego i leśnego.
Zawiadomienie o zmianie, będące efektem np. modernizacji gruntów, powinno zawierać m.in. datę wprowadzenia zmiany. I to ta data (a nie np. data dokumentu, na podstawie którego dokonywana jest zmiana czy data doręczenia tego dokumentu) jest decydująca w ustalaniu daty powstania okoliczności uzasadniającej powstanie (zmianę) obowiązku podatkowego dla celów podatkowych. Zgodnie z przepisami § 11 ust. 1 pkt 5 cytowanego rozporządzenia w ewidencji gruntów i budynków wykazuje się datę i zegarowy czas wpisania danych do bazy danych.
W ocenie Izby za datę zmiany ewidencji gruntów i budynków dla celów podatkowych należy przyjąć datę określoną w zawiadomieniu starosty o dacie wprowadzenia zmiany do ewidencji. W przypadku niezamieszczenia – w zawiadomieniu – daty wprowadzenia zmiany do ewidencji gruntów i budynków, np. w wyniku jej modernizacji, organ podatkowy powinien wystąpić do właściwego starosty o uzupełnienie tej informacji.
Odnośnie natomiast zawartych w Pana piśmie pytań dotyczących czynności, które organ ma podjąć w ramach prowadzonego postępowania podatkowego (pyt. 2 i 3) informuję, że pismo w tej części nie spełnia wymogów jakie zostały przewidziane dla wniosków o wyjaśnienie w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych. Odpowiedź na zadane pytania nosiłaby bowiem znamiona rozstrzygnięcia konkretnego stanu faktycznego, do czego regionalne izby obrachunkowe nie mają kompetencji. W konkretnej, jednostkowej sprawie, a takie cechy spełnia opisany w piśmie problem, jednostka powinna podjąć samodzielne rozstrzygnięcie, przede wszystkim w oparciu o opinię służb zapewniających obsługę prawną jednostki.
Końcowo wskazuję, iż Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2022-04-04, sygn. RIO.V.070.23 .2022}