Stanowisko RIO Lublin:
W związku z otrzymanym w dniu 12 stycznia 2022 r. pismem z prośbą o udzielenie wyjaśnienia dotyczącego kwestii uwzględniania w podstawie naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w szkole, wynagrodzenia związanego z realizacją projektów finansowanych ze środków UE, tut. Izba wyjaśnia:
Zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela — dalej jako KN (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762) – nauczycielowi przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach 1 w wysokości określonych w ustawie z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej dalej jako u.d.w.r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1872). Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.d.w.r., wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie I inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Stosownie do $ 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1455) w wynagrodzeniu za urlop wypoczynkowy nauczyciela, z zastrzeżeniem ust. 2, uwzględnia się:
1) wynagrodzenie zasadnicze,
2) dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy,
3) wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
4) dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej,
5) odrębne wynagrodzenie za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze opiekuńcze wykonywane w dniu wolnym od pracy,
6) wynagrodzenie za pracę w święto,
7) jednorazowy dodatek uzupełniający, o którym mowa w art. 30a ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela.
W wynagrodzeniu za urlop wypoczynkowy, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia się:
1) wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,
2) wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego oraz wynagrodzenia za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
3) wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną.
Kwestie związane z wynagrodzeniem nauczyciela, który prowadzi z uczniem dodatkowe zajęcia finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej uregulowane zostały w art. 35a ust. 1 KN. Stosownie do tego przepisu nauczycielom wymienionym w art. 1 ust. 1 KN, którzy w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej prowadzą zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej w sposób określony w art. 35 ust. 3, zgodnie z którym wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy. Z art. 35a ust. 3 KN wynika, że zajęcia, o których mowa w ust. l, nie są wliczane do tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz.
Powołane wyżej przepisy potwierdzają, że wynagrodzenia za godziny realizowane w ramach projektu unijnego nie uwzględnia się w podstawie do obliczenia wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Wynagrodzenie nauczyciela za realizację projektu unijnego nie stanowi bowiem wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, o którym stanowi $ 1 ust. I pkt 3 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli, lecz stanowi odrębny składnik wynagrodzenia liczony jak za godziny ponadwymiarowe. Zgodnie z $6 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej ekwiwalent za urlop ustala się analogicznie jak wynagrodzenie urlopowe i w konsekwencji wynagrodzenia za związane z realizacją projektów UE nie uwzględnia się w podstawie wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Warunki uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz sposób obliczania wysokości tego świadczenia dla pracowników niepedagogicznych określają przepisy ww. ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 3 u.d.w.r. dodatkowe wynagrodzenie roczne należy się pracownikom samorządowym zatrudnionym w samorządowych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, prowadzących gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W przypadku wypłaty wynagrodzenia związanego z realizacją przez pracownika niepedagogicznego projektu UE w postaci dodatku specjalnego należy mieć na uwadze, iż do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie wlicza się świadczeń wymienionych w § 6 w zw. z $14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997r. Nr 2 poz. 14). Wśród nich znajdują się m. in. jednorazowe lub nieperiodyczne wypłaty za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie, np. nagrody, premie uznaniowe. To jedyny rodzaj świadczeń, do których mógłby być zaliczony dodatek specjalny, gdyby był wypłacony jednorazowo, np. tylko za spełnienie określonego zadania lub za miesiąc, w którym pracownik miał zwiększony zakres obowiązków. Stosownie do art. 36 ust. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019r. poz. 1282 z późn. zm.) dodatek specjalny może być bowiem przyznany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.
W ocenie tutejszej Izby, w przypadku gdy dodatek specjalny, związany z realizacją przez pracownika niepedagogicznego projektu finansowanego ze środków UE nie spełnia warunku jednorazowości ani nieperiodyczności w związku z tym, iż był wypłacany przez kilka miesięcy, powinien być ujęty w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{Starostwo Powiatowe w Świdniku, 2022-01-12, sygn. -}
{RIO Lublin, 2022-02-02, sygn. RIO.V.070.6.2022}