Stanowisko RIO Wrocław:
W dniu 1 grudnia 2021 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynął wniosek Pani Skarbnik o udzielenie wyjaśnień w sprawie dotyczącej stosowania przepisów o finansach publicznych.
We wniosku wskazano, że Gmina Nowa Ruda zamierza podpisać dwuletnią umowę na utrzymanie łącza internetowego (na lata 2022 i 2023). Podkreślono, że dotychczas taka umowa była podpisywana na rok budżetowy. W związku z powyższym zapytano, czy w tej konkretnej sytuacji organ wykonawczy może skorzystać z upoważnienia wynikającego z art. 228 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305, z póżn. zm), zwanej dalej „u.f.p.”, zawartego w uchwale w przedmiocie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
W związku z powyższym wyjaśniam, co następuje:
Zgodnie z art. 228 ust. 1 u.f.p. uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej może zawierać upoważnienie dla organu wykonawczego j.s.t. do zaciągania zobowiązań:
1) związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć,
2) z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
Z art. 228 ust. 1 u.f.p. wynika zatem możliwość upoważnienia zarządu j.s.t. do zaciągania dwóch rodzajów zobowiązań. Pierwszy z nich jest bezpośrednio związany z katalogiem przedsięwzięć wieloletnich, o których mowa w art. 226 ust. 4 u.f.p. Oznacza to, że w uchwale w przedmiocie wieloletniej prognozy finansowej możliwe jest upoważnienie zarządu na podstawie art. 228 ust. 1 pkt 1 u.f.p. do zaciągania tylko tych zobowiązań, które odnoszą się do zamieszczonych w niej przedsięwzięć wieloletnich i to wyłącznie do wysokości nieprzekraczającej limitów wynikających z art. 226 ust. 3 pkt 5 u.f.p. W tym przypadku zatem zakres przedmiotowy dopuszczalnych do umieszczenia w treści uchwały w przedmiocie w.p.f. upoważnień dla zarządu j.s.t., o których mowa w art. 228 ust. 1 pkt 1 u.f.p., determinowany jest katalogiem przedsięwzięć wieloletnich.
Drugi rodzaj zobowiązań, do zaciągania których może zostać upoważniony zarząd w trybie art. 228 ust. 1 u.f.p., odnosi się natomiast do zadań realizowanych przez j.s.t. w perspektywie czasowej dłuższej niż rok budżetowy, które nie mieszczą się w katalogu przedsięwzięć wieloletnich, wynikającym z art. 226 ust. 4 u.f.p. Z uwagi zatem na horyzont czasowy tych zadań (wykraczający poza ramy danego roku budżetowego) istnieje konieczność umieszczenia w uchwale w przedmiocie w.p.f. upoważnienia dla zarządu do zaciągania zobowiązań w celu ich prawidłowej realizacji.
Kompetencje do określenia rodzaju umów wieloletnich, które są niezbędne dla zapewnienia ciągłości działania jednostki samorządu terytorialnego, należą do organów j.s.t., które z racji wykonywanych funkcji posiadają wiedzę w tym zakresie, pozwalającą na podjęcie właściwych decyzji. Jeżeli zatem umowa „na utrzymanie łącza internetowego” uznana zostanie za umowę należącą do kategorii umów, o których mowa w art. 228 ust. 1 pkt 2 u.f.p., to organ wykonawczy j.s.t. może przystąpić do jej zawarcia, w oparciu o powyższe upoważnienie.
Przedstawiając powyższe informuję, że Izba nie posiada ustawowych kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów prawa, w tym do interpretowania poszczególnych umów zawieranych przez j.s.t. Ze względu na przedmiotowy zakres działalności Izby, jak również to, że jednostki samorządu terytorialnego działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wyjaśnienia Izby nie są wiążące dla wnioskującego o ich udzielenie, jak i innych organów.
{Urząd Gminy Nowa Ruda, 2021-12-01, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2021-12-28, sygn. P.WR.54.45.2021}