Stanowisko RIO Łódź:
W odpowiedzi na pismo z dnia 6 grudnia 2021 r. zawierające prośbę odnośnie wyjaśnienia kwestii związanych ze zmianą przepisów dotyczących wysokości wynagrodzeń pracowników samorządowych zatrudnianych z wyboru, wynikającą z wejścia w życie ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagradzaniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw, jak również rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych — uprzejmie informuję, że w sprawie tej Izba podziela stanowisko, jakie Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych przekazał Dyrektorowi Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zgodnie z przedmiotowym stanowiskiem ustalanie wynagrodzenia wójta/burmistrza/ prezydenta należy do wyłącznej właściwości rady gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r.. póz. 1372. z późn. zm.) – odpowiednio w przypadku:
— wynagrodzenia starosty – kompetencje należą do rady powiatu na podstawie art. 12 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r.. póz. 920 z późn. zm.).
— wynagrodzenia marszałka – kompetencje należą do sejmiku województwa na podstawie ar. 18 pkt 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jednolity Dz. U. 2 2020 r., póz. 1668, z późn. zn1.).
Mając na względzie powyższe rada gminy (rada powiatu/sejmik województwa). w związku ze zmianą przepisów powinna podjąć stosowną uchwałę ustalającą wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka) wg obowiązujących zasad.
Zmiana kwot wynagrodzeń wg oceny przepisów dokonanej przez prezesów regionalnych izb obrachunkowych powinna odbyć się z zachowaniem poniższych zasad:
a) rada powinna ustalić wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka) w taki sposób, aby nie było ono niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla danego stanowiska. o którym mowa w art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. póz. 1282, z późn. zm)
– z wyrównaniem od dnia 1 sierpnia 2021 r. (zmienione przepisy mają zastosowanie do ustalania wysokości wynagrodzeń, diet i uposażeń należnych od tego dnia, na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw).
b) rada podnosząc kwotę wynagrodzenia wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka) powyżej wymaganych 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla danego stanowiska może, ale nie musi dokonywać wyrównania wstecz kwoty przekraczającej ww. poziom (80%).
c) w jednostkach samorządu terytorialnego realizujących program postępowania naprawczego. pomimo ograniczeń określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r.. póz. 305. z późn. zm.) rada powinna ustalić wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/starosty/marszałka). przy zachowaniu zasady określonej w pkt a),
d) jeżeli rada nie podejmie uchwały dostosowującej wynagrodzenie wójta (burmistrza/prezydenta/ starosty/marszałka) do zmian w przepisach. a jego kwota od | sierpnia 2021 r. jest niższa od 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla danego stanowiska – kwestia ewentualnych roszczeń z tego tytułu kwalifikuje się do rozstrzygnięcia przez właściwy sąd pracy.
Przedstawiając powyższe stanowisko należy zaznaczyć, że kompetencje nadzorcze w tym zakresie należą do wojewodów, a w sprawach indywidualnych rozstrzygać będą sądy pracy.
{Starostwo Powiatowe w Zgierzu, 2021-12-06, sygn. -}
{RIO Łódź, 2021-12-23, sygn. WA 4120-36/2021-w}