Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek, który wpłynął do Izby w dniu 30 września 2021 r. dotyczący możliwości przeznaczenia dochodów uzyskanych ze sprzedaży napojów alkoholowych w obrocie hurtowym na działania związane z profilaktyką i przeciwdziałaniem negatywnym skutkom spożywania alkoholu realizowane przez izbę wytrzeźwień, wyjaśniam.
W myśl art. 93 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119), gmina przeznacza środki uzyskane z opłat za zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub ust. 2 i za zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4, dla przedsiębiorcy zaopatrującego przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml oraz pochodzące z opłaty dodatkowej, o której mowa w art. 92 ust. 21, na działania mające na celu realizację lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu. W ocenie Izby, środki uzyskane z wyżej wymienionych dochodów można przeznaczyć na współdziałanie z innym miastem w celu realizacji lokalnej, rozumianej jako ponadgminnej, międzysektorowej polityki antyalkoholowej.
Zatem dopuszcza się finansowanie, z przedmiotowych dochodów gminy, zadań dotyczących przeciwdziałaniu negatywnym skutkom spożywania alkoholu realizowanych przez izby wytrzeźwień, także poprzez jednostkom samorządu terytorialnego.
Powyższe stanowisko stanowi prezentację poglądu Izby w sprawie objętej zapytaniem i nie ma charakteru prawnie wiążącego.
{Urząd Miasta Czeladź, 2021-09-30, sygn. -}
{RIO Katowice, 2021-11-21, sygn. WA-023/88/21}