Możliwość finansowania transportu kolejowego ze środków gminy

Stan faktyczny:

Przepis art. 38 ust 5 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1043 ze zm.), pozwala gminie na finansowanie z jej budżetu inwestycji kolejowej o znaczeniu regionalnym w związku z czym gmina Wola Krzysztoporska zamierza, wspólnie z innymi gminami oraz województwem łódzkim (liderem projektu), zrealizować projekt „dotyczący linii kolejowej o znaczeniu regionalnym, pn.: „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski — Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury i Kolejowej — Kolej + do 2028 roku. Wzajemne rozliczenia pomiędzy partnerami tj. liderem projektu a poszczególnymi jst, będą dokonywane na podstawie not obciążeniowych, wystawionych przez lidera projektu a płatność z nich wynikająca będzie dokonywana na podstawie stosownych zapisów w uchwale budżetowej.

Mając jednak na uwadze przepis art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 roku o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 689), który mówi, że „budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona infrastruktury kolejowej oraz zarządzania nią finansowane są ze środków zarządcy infrastruktury kolejowej” oraz że zadania te „mogą być finansowane lub dofinansowane przez ministra właściwego do spraw transportu”, powstaje wątpliwość czy finansowe zaangażowanie gminy w takie przedsięwzięcie będzie zgodne z obowiązującym prawem.

Pytanie:

Czy dopuszczalne jest dofinansowanie ze środków jednostki samorządu terytorialnego (gminy) wydatków w zakresie transportu kolejowego na podstawie art. 38 ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym?

Stanowisko własne:

W naszej ocenie skoro przepis ustawy o transporcie kolejowym – art. 38 ust. 5 wprost wskazuje, że linie regionalne „mogą być dofinansowywane z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz innych źródeł” a norma prawna zawarta w art. 4 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego nie zakazuje wprost takiego finansowania przez jst a jedynie wymienia podmioty, które finansują taką infrastrukturę, oraz przyjmując racjonalność ustawodawcy należy przyjąć, że przepisy te, w zakresie finansowania infrastruktury kolejowej przez jst, nie wykluczają się ale są wzajemnym uzupełnieniem.
W związku z tym, w ocenie wnioskodawcy, dopuszczalne jest ujęcie w budżecie jst wydatku na dofinansowanie zadania z zakresu transportu kolejowego, bezpośrednio w formie uchwały budżetowej.

Stanowisko RIO Łódź:

W odpowiedzi na pismo pana Wójta zawierające wniosek o udzielenie wyjaśnienia w przedmiocie dopuszczalności dofinansowania ze środków gminy inwestycji w postaci linii kolejowej o znaczeniu regionalnym — uprzejmie informuję, że w sprawie tej Izba podziela stanowisko Gminy przedstawione w skierowanym zapytaniu, zgodnie z którym przepisy art. 38 ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym oraz art. 4 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego nie wykluczają się, ale są wzajemnym uzupełnieniem.

Dodatkowo Izba wskazuje, że rozszerzeniem wskazanej w stanowisku Gminy argumentacji jest regulacja zawarta w art. 7 ust. 2 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, zgodnie z którym źródłami finansowania infrastruktury kolejowej są również środki finansowe określone przepisami o transporcie kolejowym.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi informuje jednocześnie, że stanowisko wyrażone w niniejszym piśmie zostało udzielone w ramach prowadzonej przez Izbę działalności informacyjnej i nie ma mocy wiążącej.

{Urząd Gminy Wola Krzysztoporska, 2021-10-19, sygn. -}
{RIO Łódź, 2021-11-19, sygn. WA 4120-32/2021-w}