Sfinansowanie remontu pomieszczeń dla placówki wsparcia dziennego ze środków z zezwoleń na sprzedaż alkoholu

Pytanie:

Zwracam się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości sfinansowania przez Miasto Białogard remontu pomieszczenia oraz jego wyposażenia, które będzie pełniło docelowo funkcję placówki wsparcia dziennego, ze środków pochodzących z wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, zgodnie z art. 18² pkt 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi?

Nawiązując do powyższego pytania w miejskim programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2022 rok znajdzie się zapis mówiący o zainicjowaniu działalności placówki wsparcia dziennego.

Jednocześnie pragnę zauważyć, że że RIO w Opolu w piśmie z 4 maja 2020 r. NA.II-0221-10/2020 stwierdziło – w odniesieniu do konkretnego gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – że dana gmina może ponieść wydatki na utworzenie placówki wsparcia dziennego ze środków, przeznaczonych na realizację tego planu. Natomiast RIO w Łodzi w piśmie z 31 lipca 2018 r., WA 4120-18/2018 dopuściło finansowanie modernizacji, dostosowania i wyposażenia pomieszczeń komórki organizacyjnej urzędu, której zadania dotyczyły m.in. kontroli sprzedaży napojów alkoholowych. Wskazano, że zakres zadań realizowanych przez tę strukturę był wzmiankowany w miejskim programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Mając powyższe na względzie można stwierdzić, że możliwe byłoby przeprowadzenie remontu i wyposażenia lokalu, który w efekcie tego mógłby być wykorzystywany przy realizacji zadań placówki wsparcia dziennego.

Jednakże zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie zadane na wstępie w możliwie szybkim terminie z uwagi na termin przyjęcia uchwały ws. miejskiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2022 rok.

Stanowisko RIO Szczecin:

Odpowiadając na Pani wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie możliwości sfinansowania przez Miasto Białogard remontu pomieszczenia oraz jego wyposażenia (pełniącego docelowo funkcję placówki wsparcia dziennego) ze środków pochodzących z wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie art. 18² pkt 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – wyjaśniam co następuje.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie na mocy art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych udziela wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. W Biuletynie Informacji Publicznej Izby zamieszczono stosowny druk wniosku o udzielenie wyjaśnień, ułatwiający prawidłowe jego sformułowanie, w tym przedstawienie przez wnioskującego stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną właściwej jednostki samorządu terytorialnego oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. W odpowiedzi na prawidłowo sformułowany wniosek o udzielenie wyjaśnienia, Izba przedstawia własną opinię dotyczącą interpretacji przepisów pozostających w zakresie jej właściwości, które nie są wiążące dla innych podmiotów.

W zakresie złożonego zapytania dotyczącego możliwości sfinansowania przez Miasto Białogard remontu pomieszczenia oraz jego wyposażenia (pełniącego docelowo funkcję placówki wsparcia dziennego) ze środków pochodzących z wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w pierwszej kolejności informuję, że prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy, zaś kwestie związane z gminnymi programami profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zadaniami jednostek podlegają ocenie i nadzorowi wojewody, który jest organem właściwym w tym zakresie.

Zgodnie z art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dochody z opłat za zezwolenia wydane na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wykorzystane wyłącznie na realizację:
1) gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
2) zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego, o której mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.

Reasumując więc, zdaniem Izby, gmina może ponieść wydatki na wyposażenie i remont pomieszczenia (pełniącego docelowo funkcję placówki wsparcia dziennego), o ile ma to służyć realizacji zadań takiej placówki w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych obowiązującego w gminie. Konkretna ocena dopuszczalności zależy od postanowień uchwały rady w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Jednocześnie wyjaśniam, że powyższe stanowisko nie stanowi wiążącej wykładni prawa, lecz prezentuje pogląd na zagadnienie przedstawione w złożonym zapytaniu.

{Urząd Miasta Białogard, 2021-10-11, sygn. KSP.810.1.2021}
{RIO Szczecin, 2021-11-19, sygn. K.0542.ZF.27.MB.2021}