Stan faktyczny:
Wątpliwości interpretacyjne dotyczą rozliczenia z dotacji przekazanej na działalność szkół w 2019 r. wynagrodzenia dyrektorów szkół.
Dwie osoby fizyczne są organem prowadzącym dla pięciu szkół niepublicznych. Jednocześnie każda z tych osób pełni funkcję dyrektora w każdej szkole. Z danych przedłożonych podczas kontroli wykorzystania dotacji za 2019 r. wynika, że osoby te pobierają wynagrodzenie z każdej szkoły, którą prowadzą. Osoby te otrzymują wynagrodzenie w kwocie brutto. Brak jest dokumentów potwierdzających fakt dokonania od tych kwot zobowiązań publiczno-prawnych. Z przedstawionego aktu powołania pomiędzy tymi osobami podpisanymi wzajemnie z roku 2012 wynika, że obydwie te osoby otrzymują wynagrodzenie za funkcję dyrektora w Centrum Edukacyjnym Talent-Promocja-Postęp, nie zaś w każdej ze szkół (należy nadmienić, że Centrum Edukacyjne Talent-Promocja-Postęp
nie jest zespołem szkół w rozumieniu przepisów prawa oświatowego). Obowiązujący limit wynagrodzeń finansowany z samorządowej dotacji na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 lit a uofo został zachowany przy założeniu, że każda osoba będąca dyrektorem pełni tę funkcję w każdej jednostce oddzielnie w wyniku czego każda ze szkół posiada dwóch dyrektorów.
Analiza wysokości łącznego (ze wszystkich szkół) miesięcznego wynagrodzenia wykazała, że jedynie w styczniu 2019 r. osoby te z dotacji rozliczyły swoje wynagrodzenie poniżej określonego limitu.
Natomiast w pozostałych miesiącach limit ten został przekroczyły prawie lub ponad dwukrotnie, a w grudniu 2019 r. prawie pięciokrotnie (tj. jedna osoba 485,57 % limitu, druga osoba 472,23 % limitu), co oznacza, że w grudniu „pracowały” na niemalże 5 etatach.
Pytanie:
1. Czy dopuszczalne było sfinansowanie wynagrodzenia dyrektorów za kierowanie każdą szkołą, czy limit ten powinien być zsumowany?
2. Czy właściwym jest dokonanie wzajemnego powołania na dyrektora w Centrum (nie będącym zespołem szkół), zamiast w każdej szkole oddzielnie?
3. Czy od pobieranego wynagrodzenia osoby nie są zobowiązane do odprowadzania zobowiązań publiczno-prawnych?
Proszę o odpowiedź według stanu prawnego obowiązującego w 2019 r.
Stanowisko własne:
Ad. pyt. 1 — ustawa dopuszcza wykorzystanie dotacji na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora; wynagrodzenie osoby fizycznej będącej organem prowadzącym kilku szkół i pełniącej funkcję dyrektora w każdej z nich może być finansowane w każdej z tych szkół, z zachowaniem każdorazowo limitu; należy jednak zauważyć, że limit powinien odnosić się do maksymalnego czasu pracy; nie jest bowiem możliwe kierowanie każdą placówką w ramach czasu pracy wynikającego z kodeksu pracy.
Ad. pyt. 2 — szkoły nie zostały połączone w zespół szkół, a Centrum Edukacyjne Talent-Promocja-Postęp nie jest zespołem szkół (m.in. nie figuruje w RSPO; w jst nie złożono dokumentu świadczącego o powołaniu zespołu);
W załączeniu Opinia prawna sporządzona przez obsługę prawną Starostwa Powiatowego w Gryficach.
Stanowisko RIO Szczecin:
Odpowiadając na wniosek Pana Starosty, przekazany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie w dniu 13 lipca br. dotyczący stosowania przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 ze zm.) uprzejmie wskazuję, co następuje.
We wniosku sformułował Pan następujące pytania:
1. Czy dopuszczalne było sfinansowanie wynagrodzenia dyrektorów za kierowanie każdą szkołą, czy limit ten powinien być zsumowany?
2. Czy właściwym jest dokonanie wzajemnego powołania na dyrektora w Centrum (nie będącym zespołem szkół), zamiast w każdej szkole oddzielnie?
3. Czy od pobieranego wynagrodzenia osoby nie są zobowiązane do odprowadzania zobowiązań publiczno-prawnych?
Odpowiadając na pierwsze z pytań, Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie informuje, iż w zakresie stosowania art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. 1a ustawy o finansowaniu zadań oświatowych Izba przedstawiła swoje stanowisko w piśmie z dnia 14 października 2020 r. (znak: K.0542.ZF.43.KG.2020), które przekazuję w załączeniu. Przy czym jak wskazano w powyższym piśmie, z uwagi na wątpliwości co do sposobu określenia limitu wynagrodzeń wystąpiono do Ministra Edukacji i Nauki o wyjaśnienie w tym zakresie, jednak do dnia dzisiejszego do Izby nie wpłynęła odpowiedź w przedmiotowej sprawie. W związku z powyższym proszę o rozważenie wystąpienia do Ministra Edukacji i Nauki we własnym zakresie.
W zakresie pozostałych pytań wskazuję, że na mocy art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) Izba udziela wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, a powyższe kwestie dotyczące regulacji o charakterze ustrojowym wykraczają poza zakres właściwości Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie.
{Starostwo Powiatowe w Gryficach, 2021-07-06, sygn. -}
{RIO Szczecin, 2021-07-30, sygn. K.0542.ZF.20.MD.2021}