Stan faktyczny:
Na podstawie art. 35a ustawy Karta Nauczyciela zatrudnieni w szkołach nauczyciele — za ich zgodą — w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej prowadzą zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz.
Z tego tytułu, za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć otrzymują wynagrodzenie w wysokości ustalonej w sposób określony w art. 35 ust. 3 KN (Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy.)
Analogicznie. także zatrudnieni w szkołach pracownicy niepedagogiczni wykonuję — „odpłatnie w ramach np. dodatku specjalnego — czynności w ramach programów finansowanych ze środków UE. Dodatek specjalny jest przy tym przyznawany na okres trwania projektu. zazwyczaj na czas dłuższy niż 1 miesiąc kalendarzowy. niekiedy na okres roku szkolnego lub inny okres w zależności od okresu trwania projektu.
Pytanie:
Czy w związku z realizacją projektów unijnych przez zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, wynagrodzenie za projekty finansowane w ramach projektu unijnego powinno być wliczane do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „13″?
Stanowisko własne:
W ocenie wnioskodawcy na powyżej postawione pytanie jak w części C [część C formularza wniosku o udzielenie wyjaśnień – przyp. red] należy odpowiedzieć przecząco w zakresie dotyczącym nauczycieli. W zakresie dotyczącym pracowników niepedagogicznych będących pracownikami samorządowymi sytuacja wydaje się nie być jednoznaczną.
Wynagrodzenie nauczycieli za prowadzenie zajęć finansowanych ze środków UE nie jest rodzajowe tożsame z wynagrodzeniem nauczyciela za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw wskazanym w art. 30 ust. 1 pkt 3 KN, jak i wskazanym w § 1 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MEN opisanego w pkt 4 w części B. 3 niniejszego wniosku.
Przepis art. 35a ust. 1 KN – który odsyła do przepisu art. 35 ust. 3 KN — wskazuje bowiem wyłącznie na sposób wyliczenia wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących zajęcia ze środków UE, nie utożsamiając jednocześnie tego wynagrodzenia z wynagrodzeniem nauczycieli, którego części składowe określone są w art. 30 ust. 1 KN. (wynagrodzenie nauczycieli za prowadzenie zajęć finansowanych ze środków UE nie jest wskazane jako składnik wynagrodzenia nauczyciela).
Potwierdzeniem zasadności powyższego stanowiska wydaje się być przy tym treść przepisów art. 35a ust.3 i 4 KN.
Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, odpowiadając na pismo z dnia 1 lipca 2021 roku dotyczące kwestii uwzględniania w podstawie naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego nauczycieli i pracowników niepedagogicznych wynagrodzenia za projekty finansowane ze środków UE, przedstawia następujący pogląd w sprawie.
Izba podziela wnioski wynikające z argumentacji przedstawionej w Pani piśmie.
Wnikliwa analiza przepisów prawa i dostępnych interpretacji ich znaczenia w obszarze zagadnienia wpływu wynagrodzenia finansowanego ze środków UE na wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie pozwala na stwierdzenie, aby stanowisko zaprezentowane przez Panią Dyrektor było sprzeczne z prawem. Ocena ta jest taka sama w stosunku do Pani interpretacji dotyczącej wynagrodzeń nauczycieli, jak i dotyczącej wynagrodzeń pracowników niepedagogicznych.
Zdaniem tut. Izby brak jest dostatecznych podstaw, aby wywodzić na podstawie zasad ogólnych konieczność uwzględniania w podstawie wymiaru „trzynastki” nauczycieli odrębnego składnika wynagrodzenia, jakim według Karty Nauczyciela jest wynagrodzenie za prowadzenie zajęć finansowanych ze środków UE. Regulujące ten składnik przepisy art. 35a Karty Nauczyciela obowiązują od 31 marca 2015 r. Już po ich wejściu w życie dokonywana była nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1455) — zmianą obowiązującą od 22 marca 2018 r. zmodyfikowano katalog składników podlegających uwzględnieniu przy obliczaniu ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy (stanowiącego też podstawę obliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego), jednakże prawodawca nie uwzględnił w tym katalogu wynagrodzenia za prowadzenie zajęć finansowanych ze środków UE. Świadczy to zdaniem tut. Izby o braku zamiaru uwzględniania tego elementu wynagrodzenia nauczyciela w podstawie obliczenia „trzynastki”.
W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Centrum Usług Wspólnych w Suwałkach, 2021-07-01, sygn. -}
{RIO Białystok, 2021-07-13, sygn. RIO.II.025-18/21}