Wynagrodzenie dla osoby fizycznej pełniącej funkcję dyrektora w niepublicznym terapeutycznym punkcie przedszkolnym, finansowane z dotacji oświatowej

Stanowisko RIO Gdańsk:

W odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 24 maja 2021 r., doręczony do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 1 czerwca 2021 r., dotyczący kwestii wydatkowania dotacji oświatowej na wynagrodzenie dla osoby fizycznej pełniącej funkcję dyrektora w niepublicznym terapeutycznym punkcie przedszkolnym, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

We wstępie wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 305), dotacje to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Zgodnie z art. 251 ust. 4 ustawy o finansach publicznych wykorzystanie dotacji następuje w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona, albo, w przypadku gdy odrębne przepisy stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych przepisach. Źródło wypłaty wynagrodzenia z dotacji budżetu gminy obliguje jej beneficjenta do doboru takich metod i środków, aby wydatki były celowe i oszczędne, a ponadto należycie określone i udokumentowane, by nie stwarzały wątpliwości, co do ich zasadności. Z treści zacytowanego w niniejszym wniosku przepisu art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 z późn. zm.) wynika, że dotacje mogą zostać przeznczone m. in. na wynagrodzenia osób fizycznych, tj. na roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz na roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego.

Przy czym, w ocenie tut. Izby, pojęcie umowy cywilnoprawnej, o której mowa w wyżej powołanym przepisie, należy traktować szeroko i rozumieć przez nie zarówno umowę zlecenie, umowę o dzieło, jak i inne typy umów zawierane z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, jak i takiej działalności nieprowadzącymi [tak też: Pilich Mateusz (red.), Komentarz, Finansowanie zadań oświatowych, WKP 2020, Lex]. W konsekwencji przyjąć należy, że tzw. „umowa o współpracę” mieści się w pojęciu umowy cywilnoprawnej, o której mowa w komentowanym przepisie. Kluczowym dla udzielenia odpowiedzi na pytanie przedstawione w pkt 1 niniejszego wniosku pozostaje natomiast ustalenie, czy osoba pełniąca funkcję członka zarządu została zatrudniona w spółce prowadzącej niepubliczny terapeutyczny punkt przedszkolny na stanowisku dyrektora, tj. czy w ramach tego zatrudnienia osoba ta faktycznie wykonuje obowiązki dyrektora placówki, a nie wyłącznie reprezentanta spółki i czy regulacje wewnętrzne placówki oświatowej pozwalają na takie rozwiązania prawne. Uzupełniająco tut. Izba wyjaśnia, że w kontekście wyżej powołanych przepisów ustawy o finansach publicznych istotnym jest, aby wynagrodzenie należne osobie pełniącej funkcję dyrektora placówki było tak określone i udokumentowane, by organy dotacyjne mogły dokonać kontroli prawidłowości wydatkowania dotacji, w ramach przyznanych im kompetencji. Irrelewantnym pozostaje z kolei to, jaki tytuł nosi umowa, na podstawie której doszło do nawiązania stosunku prawnego z osobą pełniącą funkcje dyrektora placówki. Odnosząc się z kolei do drugiego z przedstawionych we wniosku z dnia 24 maja 2021 r. pytań, niniejszym pragnę podkreślić, że średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego jest pojęciem ustawowym określonym w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.). Wynagrodzenie to stanowi dla nauczyciela dyplomowanego 184% kwoty bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej, zaś kwoty wskazane w tej ustawie są kwotami brutto.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miasta Pruszcz Gdański, 2021-05-24, sygn. -}
{RIO Gdańsk, 2021-06-10, sygn. RP.0441/86/27/1/2021}