Zrefundowanie z budżetu kosztów lustracji poniesionych przez spółdzielnię socjalną

Stanowisko RIO Opole:

Działając na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137) w odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia, czy Miasto Opole może – w świetle przepisów o finansach publicznych oraz przepisów ustawy o spółdzielniach socjalnych – udzielić w 2021 roku ze środków budżetu Miasta wsparcia spółdzielni socjalnej poprzez zrefundowanie kosztów lustracji poniesionych przez tę spółdzielnię w 2020 roku, uprzejmie wyjaśniam i informuję, co następuje:

Jak wynika z treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 2085; dalej: u.s.s.) działalność spółdzielni socjalnej może zostać wsparta ze środków budżetu państwa lub środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności poprzez:

1) dotacje;
2) pożyczki;
3) poręczenia, o których mowa w art. 5a ust. 6;
4) usługi lub doradztwo w zakresie finansowym, księgowym, ekonomicznym, prawnym i marketingowym;
5) zrefundowanie kosztów lustracji.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 u.s.s. wsparcie, o którym mowa w ust. 1, udzielane jest w drodze uchwały, przez właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego lub w ramach programu ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego określonego w przepisach o pomocy społecznej, na cele związane z rozwojem spółdzielni socjalnych. W art. 15 ust. 3 u.s.s. wskazuje się, że wsparcie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4, jest udzielane jako pomoc de minimis zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (DZ.Urz. UE L 352/1 z 24.12.2013).

W złożonym wniosku wyjaśniono, że Miasto Opole zamierza podjąć inicjatywę wsparcia finansowego dla spółdzielni socjalnej, poprzez zrefundowanie poniesionych przez tę spółdzielnię kosztów obowiązkowej lustracji. Lustracja przeprowadzona została w roku 2020 i w tym samym roku spółdzielnia poniosła koszty lustracji.

Zgodnie z przywołanym powyżej przepisem art. 15 ust. 1 u.s.s. jedną z form wsparcia spółdzielni socjalnej ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest refundacja kosztów lustracji. Jedyny wymóg ustawowy, to podjęcie uchwały przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego.

Odnosząc się do zadanego we wniosku pytania, przyjąć należy, że refundacja kosztów lustracji polega na dokonaniu zwrotu poniesionych wcześniej przez spółdzielnię kosztów. Refundacja kosztów lustracji, jako jedna z form wsparcia, udzielana jest w drodze podjętej uprzednio uchwały Rady Miasta. Dlatego też za dopuszczalne uznać należy, podjęcie w danym roku uchwały Rady Miasta o refundacji spółdzielni socjalnej kosztów obowiązkowej lustracji, które to koszty poniesione zostały przez spółdzielnię w roku poprzednim.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{Urząd Miasta Opola, 2021-xx-xx, sygn. -}
{RIO Opole, 2021- , sygn. NA.III-0221-4/2021}