Stanowisko RIO Gdańsk:
wnioskiem z dnia 2 kwietnia 2021 r., doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 6 kwietnia 2021 r., zwrócił się Pan o udzielenie wyjaśnień w zakresie możliwości przekazywania przez gminę dopłat do spółki pn. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.
Przede wszystkim należy zauważyć, że zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku określone zostały w komunikacie zamieszczonym na stronie http://www.gdansk.rio.gov.pl/ (w zakładce: Działalność Izby >> Wyjaśnienia w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych >> Informacje ogólne).
Z przykrością stwierdzam, że ww. wniosek nie spełnia wymogów, jakie zostały przewidziane dla wniosków o udzielenie wyjaśnienia w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych, ponieważ przedmiotem wniosku nie może być pytanie o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Takie zaś cechy posiada przedłożony wniosek ze szczegółowym opisem konkretnego stanu faktycznego i przedłożonymi załącznikami. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku nie jest bowiem uprawniona do wydawania opinii prawnych w indywidualnych sprawach i problemach wnioskującego, lecz jedynie do ogólnych interpretacji przepisów związanych z funkcjonowaniem finansów publicznych.
Ustosunkowując się jedynie ogólnie do poruszonego zagadnienia, wskazuję na jego istotne aspekty prawne.
Zgodnie z art. 177 Kodeksu spółek handlowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 z późn. zm.) – umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów. Wysokość i terminy wnoszenia dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników, co wynika z art. 178 § 1 ww. Kodeksu.
Istotą wniesienia wspomnianych dopłat do spółki jest jej dofinansowanie. Dopłaty mogą być wnoszone w związku np. z przejściowymi trudnościami finansowymi spółki, potrzebą jej dokapitalizowania, czy koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych (por. np. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 marca 2012 r., sygn. akt II FZ 158/12). Należy także dodać, że sama możliwość wniesienia dopłat może zostać przewidziana w umowie spółki. Z kolei, aby powstał skonkretyzowany obowiązek uiszczenia dopłaty, niezbędna jest, co do zasady, uchwała wspólników.
Zatem, z powyższego wynika możliwość wniesienia dopłat przez wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dodać należy, że dla zachowania legalności ww. działań wspólnika (gminy) konieczne będzie jednak uprzednie dopełnienie wymogów m.in. w kontekście zmian w budżecie gminy. Wydatki na wskazany cel należy bowiem odpowiednio zaplanować w budżecie, przy zastosowaniu adekwatnej klasyfikacji budżetowej.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładnik przepisów prawa.
Uprzejmie proszę również o zastosowanie się do wymogów dotyczących składania kolejnych wniosków – zgodnie z informacją zamieszczoną na wstępie niniejszego pisma.
{Urząd Gminy Kaliska, 2021-04-02, sygn. -}
{RIO Gdańsk, 2021-04-22 , sygn. RP.0441/34/19/2021}