Stan faktyczny:
Sprawa dotyczy klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz sporządzania sprawozdań budżetowych w związku z planowanym zawarciem umowy z Ministrem Zdrowia reprezentującym Skarb Państwa na finansowanie w 2021 r. staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz sposobu i trybu ich przekazywania i rozliczania (art. 15i ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2020 r., poz. 514).
Województwo otrzymało projekt umowy na finansowanie w 2021 r. staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz sposobu i trybu ich przekazywania i rozliczania (art. 15i ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty), w którym zawarta jest informacja, że w 2021 r. Minister przekaże
Marszałkowi środki finansowe w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na sfinansowanie w 2021 r. realizacji zadania zleconego z administracji rządowej określonego w art. 15i ust. 1 ustawy, zgodnie art. 15i ust. 2 tej ustawy.
Pytanie:
Zwracam się z prośbą o wyrażenie stanowiska odnośnie sposobu klasyfikowania i sprawozdawania środków przeznaczonych na finansowanie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów.
Stanowisko własne:
Do końca 2020 r. środki na finansowanie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów przekazywane były przez Ministra właściwego ds. Zdrowia ze środków Funduszu Pracy lub Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, które nie stanowiły dochodów budżetu Województwa, a ewidencja księgowa prowadzona była pozabudżetowo na koncie 139 w korespondencji z kontem 240.
Z uwagi na zmianę przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2020 r., poz. 514) i przekazywania środków na finansowanie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów od 2021 r. w formie dotacji celowej z budżetu państwa, środki na finansowanie staży podyplomowych określone w umowie zostaną ujęte w budżecie Województwa. Zgodnie z art. 15i ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty środki przeznaczone na sfinansowanie stażu podyplomowego, w tym na pokrycie kosztów obsługi przekazuje marszałkowi województwa minister właściwy do spraw zdrowia na podstawie umowy zawartej między ministrem właściwym do spraw zdrowia a marszałkiem województwa.
Umowa ta określa wysokość środków oraz sposób i tryb ich przekazywania i rozliczania. Skoro, zadanie o którym mowa w art. 15i ust. 1 ustawy jest zadaniem województwa z zakresu administracji rządowej realizowanym na podstawie zawartej umowy z organem administracji rządowej to naszym zdaniem otrzymywane od Ministra środki należałoby zaklasyfikować w § 2220 „Dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. W przypadku określenia zadań realizowanych na podstawie przedmiotowej ustawy jako zadań zleconych z zakresu administracji rządowej naszym zdaniem należałoby je zaklasyfikować w § 2210 „ Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”. Rodziłoby to obowiązek sporządzania sprawozdania Rb—50 i przekazywania go do Ministra Zdrowia na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. 2018 r. , poz. 109).
Wydatki w naszej ocenie należałoby zaplanować w paragrafie 4320 „ Staże i specjalizacje medyczne”. Podstawą ujęcia wydatku w ewidencji księgowej byłaby nota księgowa lub dyspozycja przekazania środków sporządzona przez komórkę merytoryczną, na podstawie danych otrzymanych od podmiotów leczniczych zatrudniających stażystów. Naszym zdaniem nie może to być faktura gdyż podmioty lecznicze (będące zarówno podmiotami sektora finansów publicznych, jak i spoza tego sektora), jako beneficjenci środków na staże, nie wykonują na rzecz Województwa Świętokrzyskiego ani dostaw ani usług.
Stanowisko RIO Kielce:
Szanowny Panie Marszałku, wnioskiem z dnia 05.03.2021 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 15.03.2019 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące sposobu klasyfikowania i sprawozdawania środków przeznaczonych na finansowanie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Województwo planuje zawarcie umowy z Ministrem Zdrowia reprezentującym Skarb Państwa na finansowanie w 2021 r. staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz sposobu i trybu ich przekazywania i rozliczania. Województwo otrzymało projekt umowy, w którym zawarta jest informacja, że Minister przekaże Marszałkowi środki finansowe w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na sfinansowanie w 2021 r. realizacji zadania zleconego z administracji rządowej określonego w art. 15i ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zgodnie z art. 15i ust. 2 tej ustawy.
Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.
Jak wynika z art. 15i ust. 1 -3 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 514 ze zm.), organizacja, finansowanie oraz zapewnienie warunków odbywania stażu podyplomowego przez lekarzy zamierzających odbywać staż podyplomowy, jest zadaniem marszałka województwa z zakresu administracji rządowej. Środki przeznaczone na sfinansowanie stażu podyplomowego, przekazuje marszałkowi województwa minister właściwy do spraw zdrowia na podstawie umowy zawartej między ministrem właściwym do spraw zdrowia a marszałkiem województwa.
Umowa ta określa wysokość środków oraz sposób i tryb ich przekazywania i rozliczania.
Środki finansowe marszałek województwa przekazuje podmiotowi prowadzącemu Staż, okręgowym izbom lekarskim, regionalnym centrom krwiodawstwa i krwiolecznictwa oraz podmiotom leczniczym udzielającym świadczeń w zakresie onkologii wskazanym przez konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie onkologii klinicznej.
Wskazane wyżej zadanie dotyczące odbywania stażu podyplomowego przez lekarzy, stosownie do art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1668 ze zm.), jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, przekazanym ustawami do wykonywania przez zarząd województwa.
Tym samym przedmiotowe zadanie nie stanowi zadania z zakresu administracji rządowej wykonywanego na podstawie porozumienia z organami tej administracji. Przejmowanie przez samorząd województwa zadań na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej ma charakter dobrowolny.
Zatem w ocenie tutejszej Izby, otrzymane środki na finansowanie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów należy ujmować w § 2210 „Dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”, zaś wydatki wykazywać w § 4320 „Staże i specjalizacje medyczne”, stosownie do postanowień załącznika nr 3 i nr 4 do Rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.). W konsekwencji powyższego należy sporządzać i przekazywać do Ministra Zdrowia sprawozdania Rb-50 na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1564 ze zm.).
Niezależnie od powyższego należy podkreślić, że w razie jakichkolwiek wątpliwości w tej sprawie należy wystąpić do Ministra Zdrowia, będącego dysponentem środków przeznaczonych na realizację tego zadania.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, 2021-03-05, sygn. -}
{RIO Kielce, 2021-04-08, sygn. WI.54.13.2021}