Zaktualizowanie, korekta kwoty dotacji po aktualizacji PKD

Stan faktyczny:

Na terenie gminy Słubice funkcjonuje prywatne przedszkole, które otrzymuje dotację przedmiotową na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W październiku 2020 roku zaktualizowana została PKD zgodnie z art. 44 ust. w/w ustawy, stanowiąca podstawę nowej kwoty dotacji dla prywatnego przedszkola, wypłacaną od 1 listopada 2020 r.

W wyniku aktualizacji ustalono, że zaktualizowana roczna PKD wzrosła, w związku z czym, ustalono nową kwotę dotacji od początku roku budżetowego, zgodnie z art. 43 ust. 4 w/w ustawy, na ucznia prywatnego przedszkola.

W wyniku zaktualizowania kwoty dotacji po aktualizacji PKD w październiku 2020 r. ustalono, że nowa kwota dotacji dla prywatnego przedszkola należna w miesiącu listopadzie i grudniu 2020r„ powinna zostać ograniczona wysokością jej naliczenia i przekazania, z uwagi na fakt, że średnia arytmetyczna kolejno przekazanych już części dotacji „odpowiednio na ucznia” — art. 43 ust.5 w/w ustawy, od początku roku budżetowego, tj. od stycznia do października 2020r. była niższa niż nowa, ustalona kwota dotacji, korygująca w swojej nowej, ustalonej wysokości niedopłatę dotacji na ucznia od początku roku budżetowego.

Dokonano odpowiedniego skorygowania kwoty dotacji, mając na względzie dyspozycje art. 43 ust. 5, zgodnie z którym, w przypadku wyrównywania kwoty dotacji, zgodnie z art. 43 ust. 4, średnia arytmetyczna kolejnych przekazywanych części dotacji na ucznia, począwszy od pierwszego dnia obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji, może zwiększyć się maksymalnie 0 50% albo zmniejszyć się maksymalnie 0 25% średniej arytmetycznej części dotacji przekazanych na ucznia od początku roku budżetowego do dnia poprzedzającego pierwszy dzień obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji. Dokonano ponownego przeliczenia należnej dotacji dla prywatnego przedszkola od początku roku budżetowego do miesiąca aktualizacji, czyli od stycznia 2020r.-do października 2020r. Ustalono, że nastąpiła niedopłata dotacji w wysokości 31._499,53 zł za 10 miesięcy. W związku z czym, należy tą kwotę 31.499,53 zł przekazać prywatnemu przedszkolu proporcjonalnie w dwóch transzach po 15.749,77 zł w listopadzie i grudniu 2020r., oprócz naliczonej, po zaktualizowaniu PKD dotacji, odpowiednio na ucznia w kwocie 693,34 zł., odpowiednio w listopadzie i grudniu 2020 r. Sposób naliczenia dotacji w listopadzie:

Liczba dzieci to 40 * 693,34 zł (stawka dotacji) = 27.733,60 zł

Do- kwoty 27.733,60 zł dodano ustaloną niedopłatę w kwocie 15.749,77 zł, co łącznie dało dotację do przekazania w wysokości 43.483,37 zł.

Analogicznie naliczono dotację w grudniu:

Liczba dzieci to 43 * 693,34 zł (stawka dotacji)= 29.813,62 zł

Do kwoty 29.813,62 zł dodano ustalona niedopłatę w kwocie 15.749,77 zł, co łącznie dało dotację do przekazania w wysokości 45.563,39 zł.

Jednakże mając na względzie procedurę ograniczenia art. 43 ust.5, przeliczono kwotę dotacji odpowiednio na ucznia za listopad i grudzień 2020r.:

listopad 2020r. — kwota 43.483,37 zł / 40 uczniów = l.087,08 zł odpowiednio na ucznia;
grudzień2020r. — kwota 45 563,39 zł/ 43 uczniów = 1059,61 zł odpowiednio na ucznia.

Średnia arytmetyczna przekazanych dotacji odpowiednio na ucznia od początku roku budżetowego do dnia poprzedzającego pierwszy dzień obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji wynosi: 634,30 zł

— maksymalne zwiększenie o 50%=951,45 zł

— maksymalne zmniejszenie o 25%=475,72’zł

Wobec powyższego wynika jednoznacznie, że w opisanej sytuacji, skoro średnia arytmetyczna kolejnych części dotacji przekazanych odpowiednio na ucznia od początku roku budżetowego do dnia poprzedzającego pierwszy dzień obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji wyniosła 634,30 zł, to średnia arytmetyczna kolejnych przekazywanych części dotacji odpowiednio na ucznia, począwszy od pierwszego dnia obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji, może zwiększyć się maksymalnie 0 50%, tj. do kwoty 951,45 zł.

Stąd dotacja wyniosła:

listopad: 40 uczniów x 951,45 zł = 38.058,00 zł

grudzień: 43 uczniów x 951,45 zł = 40.912,35 zł

Zobrazowanie stanu faktycznego:

(…)

Pytanie:

Czy zastosowana interpretacja przepisów i przełożenie na stan faktyczny oparty na danych jest właściwy?

Stanowisko własne:

W ocenie jednostki zastosowanie wykładni przepisów art. 43 ust. 4 i 5, zawarte w opisie wniosku części D jest właściwe, jednakże z uwagi na przyszłe żądania organu prowadzącego prywatne przedszkole, przekazania „niedopłaty” dotacji za 2020r., jednostka prosi o ustosunkowanie się, czy zastosowanie interpretacji przepisów art. 43 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przez jednostkę jest prawidłowe.

Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze:

Odpowiadając na Pani wniosek o udzielenie wyjaśnienia na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137) W zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych danych dotyczących prawidłowej interpretacji przepisu art. 43 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2029 ze zm.) uprzejmie informuję co następuje.
Do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
Katalog podmiotów uprawnionych do występowania o udzielenie wyjaśnień W zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych ma charakter zamknięty.

Wniosek nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywania konkretnej, indywidualnej sprawy.

Przesłane przez Panią zapytanie dotyczy wskazania sposobu rozwiązania konkretnej, indywidualnej sprawy z zakresu finansowania zadań oświatowych na bazie przedstawionego szerokiego stanu faktycznego dotyczącego prawidłowości obliczenia wysokości dotacji prywatnemu przedszkolu przy uwzględnieniu zmieniającego się wskaźnika podstawowej kwoty dotacji określonego W art. 44 ust. 1 ww. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

W uzasadnieniu złożonego wniosku przytoczyła Pani szereg konkretnych kwot oraz obliczeń wysokości kwot dotacji należnej prywatnemu przedszkolu przy uwzględnieniu zmiennych parametrów, prosząc jednocześnie, aby na bazie tych danych i wyliczeń wskazać prawidłową interpretację przepisów art. 43 ust. 4 i 5 powołanej wyżej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Z uwagi na fakt, że Pani wniosek dotyczy wskazania sposobu rozwiązywania konkretnej sytuacji na bazie przedstawionych danych i wyliczeń o charakterze księgowo-rachunkowym, Izba mając powyższe aspekty na uwadze nie może udzielić wyjaśnień dotyczących zagadnień przedstawionych w Pani wniosku i tym samym w sposób merytoryczny zająć stanowiska w sprawie.

{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2021-03-21, sygn. RIO.II.K.061. 7.2021}
{Zespół Administracyjny Oświaty w Słubicach 2021-03-01, sygn. -}