Dopuszczalność ustanowienia norm zużycia paliwa samochodów Straży Miejskiej

Stanowisko RIO Gdańsk:

w odpowiedzi na Pana pismo z dnia 30 grudnia 2020 r., doręczone do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 5 stycznia 2021 r., w sprawie użytkowania samochodów służbowych w gminie miejskiej Tczew, tj. stosowania norm zużycia paliwa przez samochody służbowe Straży Miejskiej w Tczewie, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku dokonując analizy ww. pisma uznała, że podlega ono rozpoznaniu w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 2137), w myśl którego, do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
Zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku w ww. trybie określone zostały w komunikacie zamieszczonym na stronie http://www.gdansk.rio.gov.pl/ (w zakładce: Działalność Izby >> Wyjaśnienia w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych >> Informacje ogólne). Wniosek w sprawie udzielenia wyjaśnień winien zawierać opis stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną jednostki oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. Wniosek nie może także dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.

Odnosząc się do treści ww. wniosku z przykrością stwierdzam, że nie spełnia on ww. wymogów, jakie zostały przewidziane dla wniosków o udzielenie wyjaśnień w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych, albowiem pismo (wniosek) nie zostało sporządzone we wskazanej powyżej formie, nie zawiera jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, podstawy prawnej takiego rozwiązania, a także nie został zaopiniowany przez obsługę prawną jednostki.
Z uwagi na powyższe z przykrością jestem zmuszona odmówić szczegółowego ustosunkowania się do zagadnień opisanych w przedmiotowym wniosku.

Odnosząc się jedynie w sposób ogólny do poruszonej w przedmiotowym piśmie problematyki, wskazuję na następujące aspekty prawne.
Zasady funkcjonowania straży miejskich regulują przepisy ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1795 z późn. zm.). Zgodnie z art. 5 wyżej powołanej regulacji prawnej koszty związane z funkcjonowaniem straży są pokrywane z budżetu gminy. Z kolei, w myśl przepisu art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), do zadań wójta należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym. Uwzględniając powyższe, w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, organ wykonawczy gminy ma kompetencje do ustanowienia lub przynajmniej formalnej akceptacji norm zużycia paliwa pojazdów służbowych użytkowanych przez Straż Miejską w Tczewie, albowiem wchodzą one w skład mienia komunalnego. Przyjąć zatem należy, że organowi zarządzającemu mieniem gminnym, z uwagi na brak szczególnych regulacji prawnych w wyżej wskazanym zakresie przedmiotowym, została przyznana dowolność w zakresie kreowania powyższych norm.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

Ponadto w przypadku kierowania do tut. Izby kolejnych wniosków w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, proszę o stosowanie się do ww. wymogów, jakie zostały dla nich przewidziane.

{Urząd Miasta Tczewa, 2020-12-30,  sygn. -}
{RIO Gdańsk, 2021-01-14, sygn. RP.0441/126/1/1/2021}